петък, април 19, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Earth Reborn – ретро игра за професионалисти
Earth Reborn – ретро игра за професионалисти

Earth Reborn – ретро игра за професионалисти

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

pic746581_lg

Крис Бойлингер ме заби в земята за втори път с гениалното си творение – Earth Reborn или „Преродената Земя“. Компанията му Ludacally за втори път ,според моите сметки, доказа слоугъна си „Правим игрите, които искаме играем“. Да, тази игра излиза преди Архипелаг, но реших да оставя това ревю за по-късно, защото за Earth Reborn може да се каже дори повече отколкото за Архипелаг.

Преди всичко искам да спомена нещо много важно.Тази игра не е за всеки! Всъщност, тази игра е за много малка група от хора, които са готови да отделят специална част от времето си, за да могат да се отдадат изцяло на играта. Дори бих могъл да кажа, че това е единствения начин, по който може да се усети духа на това нещо, което гарантирам, никога не сте откривали в света на настолните игри.

За да бъде една игра наречена добра игра е нужно да има добра механика и сносна тема. За да бъде една игра гениална и запомняща се – тя трябва да бъде емоционална и лична. Earth Reborn ме грабна още с книжките (2 книжки с правила, но затова след малко) и до ден днешен не ме е пуснала, въпреки, че я играя твърде рядко.

pic1523772_md

Източник: Boardgamegeek.com

Не знам дали някой от вас е играл или помни игрите от типа Jagged Allience, Icewind Dale и Neverwinter Nights. Преродената земя има усещане точно на такъв тип игра. И за да бъдем по-точни тематично – Fallout. Това е една от причините, за мен играта да придобива ретро вкус, в най-добрия носталгичен вид, който можете да си представите. Как точно?

Какво е Earth Reborn?

Earth Reborn е игра с миниатюри върху модулна дъска. Има усещане за ролева игра, тъй като играчите влизат в кожите на своите персонажи. Самите персонажи са толкова детайлно изпипани тематично, че не ви е все едно дали някой ще умре или оцелее. В играта има две фракции, което прави Earth Reborn основно дуелна игра между двама, но механиката позволява съвсем не лоши варианти за трима и четирима (които още не съм пробвал).

Какво всъщност е Earth Reborn?

Earth Reborn е едно прекрасно, но зверско чудовище и ако не си екипиран преди да го срещнеш, то ще те изяде, изплюе, пак ще те изяде, пак ще те изплюе, после ще те нашиба с колана си и ще те кара да му викаш „Господарю“.

pic1817718_md

Източник: Boardgamegeek.com

Какво прави играта толкова ужасяваща? Ами на първо място – това са правилата. Толкова много различни механики, малки детайли, символи и умения, че свят ще ми се завие. Казвам „на мен“, защото най-вероятно аз ще бъда, този, който трябва да ви ги обяснява.За да научите дори само правилото за търсене на предмети ще ви трябват три висшета и поне едно свише, за да го разберете. Подробно – по-надолу.

Втората причина, поради която трябва да се страхувате от играта, това е темата. Да кажем, че не сте прочели правилата преди да дойдете да играем (въпреки, че ИЗРИЧНО съм ви прудпредил, че е прпеоръчително). Това може и да се поправи с два-три часа уроци. Но темата, това е нещо, без което не можете да се разминете. Поне ако искате да се насладите на играта. Както споменах, играта пристига с две книжки. Една е само с правила, а другата – с предистория на света, история на фракциите и история на всеки един от персонажите. Както и девет стартови сценария. И двете са широк формат с малък шрифт и по около 50 страници. Относно…

Темата

Earth Reborn се развива в постапокалиптичен свят. Концептуално нищо особено, но отново – детайлите подсилват атмосферата и правят играта доста по-вълнуваща.

pic1129903_md

Източник: Boardgamegeek.com

Предисторията се разказва документално по дати. Не искам да навлизам в подробности. Първо, защото са твърде много, второ, защото е по-добре да си ги прочетете онлайн, отколкото да ви разваля удоволствието. В общи линии, Китай са лошите и развиват нов метод за добиване на енергия с много опасни странични и токсични ефекти. Крият го от света, но в процеса на историята, Грийнпийс и Гугъл се обединяват и се борят срещу това.

Създават се различни фракции и започва една ожесточена политическа игра на интриги, която се превърща в съвсем реална световна война. Междувременно разни учени предупреждават, че планетата е на ръба си и започват да се конструират убежища под земята (точна така – като във Fallout). За съжаление, краят на света настъпва преди всички убежища да са напълно готови и опериращи на 100 процента. И освен това – който влязал, влязал.

2065, първите хора излизат навън да видят какво се случва. Ами…радиацията се случва. Следващите 500 години, различни хора се опитват да излизат на повърхността, като някои по-рано, други по-късно. Колкото по-късно, толкова по-малко радиациацията има ефект върху тях.

В играта съществуват две фракции. Може да се каже – добрите и лошите. Или NORAD фракцията и Salemite фракцията. НОРАД са „добрите“. Хората, затворени в това убежище са били специално отбрани силни физически и здрави, както и важни ВИПове. Дори президентът на щатите е бил там. Накратко – хората там се развиват предимно милитаристично.

Салемитите (или „лошите“). Още в началото убежището не е било на 100 процента готово, но както и да е – хората са се

Източник: Boardgamegeek.com

Източник: Boardgamegeek.com

бухнали вътре. Историята на тази фракция е мнооого по-интересна, но предупреждавам – не е за слаби сърца, защото е и брутална. Няма да я разказвам, прочетете я сами онлайн. Но в едно изречение – от едно нормално население, накрая се превръща в едно окултно, озверяло, антихуманно население с лидер – професор, който съвсем спокойно може да се преименува на д-р Менгеле.

Всеки от персонажите има отделна история, с която всеки играч трябва да е запознат, тъй като и някои от уменията са свързани с нея. Доста от хората са стереотипни, но но не мога да не поздравя дизайнера за измислянето на Франк Айнщайн. Много добър образ, който развива сюжета на играта и дава идентификация на играча. Или по-скоро – съчувствие. Няма да кажа нищо повече за Франк, освен това – съчетайте двете му имена и ще откриете малка част от неговата история.

И сега, след 500 години, най-после двете фракции се срещат и както се досещате, произлизат множество конфликти. Като най-малкото започнем от морални. А какво се случва, когато се срещнат? Ами…

Правилата

В играта има един удрилион, да не кажа зилиард правила. Нека си изясним нещо. Смятам, че всички малки правила са много добри, но можеше и без много от тях. Може би без тях, играта щеше да е по-добра. Но без тях, нямаше да ми харесва толкова, колко ми харесва в момента. Може да звучи объркващо, но излишните правила и суровите механики добавят ретро усещането, което аз толкова обичам в Earth Reborn.

Източник: Boardgamegeek.com

Източник: Boardgamegeek.com

Да, играта е трудна (Nintendo hard), но играеш срещу човек. Така че се постарай и ти да бъдеш…Nintendo hard. (говорим за трудност, мръсно подсъзнание!).

Въпреки прекалените правила, Крис се е постарал да улесни играчите, като е измислил девет сценария, които представят всички механики малко по малко. Като започнем от най-обикновено движение и битки отблизо, до сложни комбинации от движения, стрелби, нива, умения и така нататък. След като изиграеш всички девет сценария ще си напълно готов да се спуснеш в истинската игра!…която аз още не съм пробвал, за съжаление. Или така наречената

S.A.G.S система

Система за генериране на сценарии. Чел съм правилата и нямам търпение да я пробвам. Общо взето с нея играеш две игри в една. В първата част, разполагаш с точки, които са нещо като парична единица. С тях купуваш персонажите и плочките. Тоест всеки персонаж в играта има цена. Дали ще си купиш две зомбита (О, да. Има и зомбита) или един голям Мек (О, да. Има и мекове!). Ти решаваш. Освен това, всеки играч има тайни мисии и трябва да си купиш определени плочки, които да ти свършат работа.

IMAG1190Къде ще ги сложиш обаче е истинско тактическо предизвикателство. Кои други плочки ще купиш? Също е много важно, защото различните стаи имат различни умения. Всичко това е само началото на играта. Защото след това започва надиграването за пласиране на единиците по картата и след това същинската битка.

Лошото е, че е почти невъзможно за играч, който никога не е играл играта да схване всички правила, че и SAGS системата. Трябва да се минат поне три-четири сценария. За закоравял геймър, препоръчвам да се започне от пети сценарий. После можете да прескочите един два. Но поне три сценария трябва да се изиграят преди да се стигне до генерирането на сценарии. В книжката с правилата, всички обучителни сценарии са за двама, но от тук можете да си изтеглите и обучителни за трима и четирима.

Не унивайте. Всеки от сценариите е много тематичен и доразказва предисторията на света и фракциите. Както и обогатява мотивацията на персонажите.

Ок, избягвах го достатъчно дълго. За какви точно сложни правила говорим? Не са сложни. Много са! Ако сте чели моето ревю на Архипелаг, тъй като и тя е игра на Крис, смятам да постъпя по същия начин с обясняването на правила. Да спомена основните механики и как се връзват те тематично с играта.

Управление на ресурси

Всеки играч започва с малък „щит“, който предазва ресурсите, с които разполага. А те са два – командни pic1112924_mdточки и плочки с действия. (order tiles). Ордър плочките се използват за основните действия, а командните точки се използват за почти всичко. Така че пазете си ги и много внимавайте с харчелъка.

Търг

По принцип всеки сценарий задава определена инициатива. Тоест, във всеки сценарий има конкретна фракция, която всеки ход започва първа. В началото на хода, обаче другият играч може да предизвика така наречения в други игри „сляп търг“ (blind bidding). Всеки взема някакво количество командни точки тайно и ги свива в шепата си. После подава юмрука си напред и заедно обръщат залога. Който е заложил повече, той започва пръв. Във всеки случай, всички губят заложените точки. ВАЖНО! Нещо, което не бях прочел правилно при първи прочит. Ако предизвикаш някого на какъвто и да е дуел за наддаване, задължително трябва да заложиш поне една точка.

Програмиране на действия

Всеки ход играчът има определен брой плочки с действия, теглени на случаен принцип зад щитчето му. Има правила за това как можеш да си ги пазиш или сменяш на цената на командни точки и така нататък. Това не е важно. Важно е, но сега не е важно. Сега не е важно, но всъщност е много важно, защото този начин на сменяне плочките намалява случайността и стимулира тактическото мислене… Сега разбирате, че голяма част от ревютата ги пиша с течението на мисълта. То пък една мисъл…Веднъж, когато бях на десет, в Ямболското село Търнава…Стоп! Схванахте идеята…

Та! Това е най-основната механика на играта. Програмиране на вашите персонажи. Това става по следния начин. Избирате една от плочките и я слагате до един от персонажите ви. След това зареждате конкретно действие от плочката с определен брой командни точки. Тези точки определят колко ефективно ще бъде действието. Отделно всеки персонаж има определен максимум командни точки, които може да понесе на ход.

Всяка плочка е разделена на четири. Тя може да съдържа по един или повече от вид от символите за действия. Действията са следните:

Движение – персонажът…добре, няма да се правя на гаден драматург…ГЕРОЯТ се движи веднъж до максимумът ход, който е отбелязан на картата с него. Ако сложите допълнителни командни точки на това движение, героят може да активира движението си още толкова пъти. Въпросът е, че всеки символ има число до себе си. Това число ограничава максимума командни точки, които можете да използвате върху това действие.

  • Атака от близко разстояние – Ами точно това е, което означава. Като всяка допълнителна командна точка дава допълнителен зар.
  • Атака от разстояние – Ако имате с какво да стреляте, стреляте. Правилата за битки от разстояние са други от тези от близко разстояние.
  • Търсене – Ако сте играли игри, в които можете да търсите предмети в различни стати, знаете, че обикновено това се случва като теглите най-горната карта от някакво тесте. О, не и тук! Търсенето в Earth Reborn си е цяла мини игра. Отново без да навлизам в подробности, ще кажа че в търсенето се включват зарове, точки, тежест, символи, тесте с двустранни карти, което по време на търсенето може се размесва и обръща. И всичко това зависи в коя стая търсите и кой герой търси.
  • Интеракция – С тази команда можете да използвате уменията на стаята. (Примерно в командния център да наблюдавате камерите, при генератора – да изключите тока на сградата, при ракетата – да я изстреляте и т.н.). Също така, ако изберете тази команда, можете да се опитате да изпълните умение на предмет, който имате или умение, което притежавате. Всичко става с така наречените и в други игри – „чекове“. Или, хвърлят се зарове и трябва да се изпълнят определени условия, за да успеете да извършите действието.

Освен това, всяко действие е в един от три възможни цвята. Черен, червен и златен. Черният се използва само за нормално действие. Червеният се използва или за нормално действие или при прекъсване на чужд герой (след малко за това). Златния се използва при нормално действие или при комбинирани действия…Но за тях няма да обяснявам. И без това ревюто се очертава доста дълго.

Когато ползвате плочка, можете да използвате от един до всички символи на нея, стига да имате достатъчно командни точки и не сте минали максимума на героя. Освен това, можете да не ползвате нито един от символите, а само да заредите плочката и по-късно същия ход да я използвате. ПО този начин можете да блъфирате опонента си с някоя доста стряскаща плочка, например такава с много атаки. Което ме навежда на следващото…

Блъф

Вече споменах два елемента на блъф – наддаването и плочките с действия. Но има един друг, много интересен момент. В играта има маркерчета за всички герои, които от едната страна са с лика на героя, а от другата с лика на фракцията. В началото на играта, един по един, всеки поставя по един маркер някъде на картата, което индикира от къде ще започне даден герой. Само че го слага с лицето надолу. Освен това, всеки играч притежава няколко фалшиви маркерчета и не си сигурен кое маркерче кое е. Това придава много добър тактически елемент в играта, както и възможност за покер блъф.

Специални умения

Когато разгледате картите с героите ще забележите, че са затрупани…ЗАТРУПАНИ със символи. Спокойно!pic770183

1. Играта предоставя много добро въвеждане в символите, като всеки сценарий разкрива по един-два.

2. Всички символи ги има описани на вътрешната страна на личното ви щитче, така че лесно ще се ориентирате.

3. Всъщност символите съвсем не са трудни са разбиране и веднъж щом използвате някое умение, няма да го забравите, гарантирам.

Освен героите, всяка стая и някои предмети имат различни умения, но те са много подобни на тези на героите, така че отдъхнете. Но се пригответе за…

Битки и хвърляне на зарове

Вече споменах идеята за битките. В играта има 12 зара. 6 жълти и 6 черни. Жълтите се използват за битки и чекове, черните за търсене.

Понеже битките се провеждат със зарове, не можете да избегнете случайността. Да, има шанс тя да се контролира, но заровете са си зарове. Не мисля, че е лошо да си има малко случайност. Все пак, това дава малко надежда ако си тръгнал на зле. Особено с една от страните на жълтите зарове – Критичен удар – правиш рана, независимо от бронята на противника. Или ако е стрелба – уцелваш, независимо от разстоянието. Това си е крачка за Крис, тъй като в, може би най-известната му игра, Dungeon Twister е намалил късмета до 0!

Реакции в реално време

Източник: Boardgamegeek.com

Източник: Boardgamegeek.com

По принцип, Преродената Земя си е походова игра. Но вече споменах Jagged Allience и точно както в компютърната игра, опонентът може да изпадне в ситуация, в която може да прекъсне хода на активния играч. Ако играчът влезе полизрението или съвсем близо до някой от героите на опонента, опонентът има право да предизвика активния на дуел. Дуелът представлява търг (същия като за инициативата). Ако го спечели, може да изиграе един ход, с героя, който е успял да направи прекъсването. Може да направи действие с плочка, но само ако действието е с червен знак. Това не е просто възможност, гарантирам ви, прекъсването се използва много често и трябва да внимавате когато минавате покрай друг герой.

Предател

В играта има много уникален елемент на предател. Възможните предатели са два от персонажите – Франк Айнщайн или Чероки Бил. И двамата са от фракцията на Салемитите (лошите). Чероки Бил е редовно тормозен от Салемитите и много лесно може да му се въздейства да мине на другата страна. Тоест, може да започне играта за Салемитите, но да завърши към НОРАД. Същото важи и за Франк Айнщайн. При него обаче е малко по-особено. Той е силно привлечен към една от мацките от НОРАД – Васкес. Специалното умение на Васкес е именно това – да очарова Франк. Ако тя е близо до него, може да активира умението и той да мине на страната на НОРАД. Затова, Салемити внимавайте къде позиционирате Франк. Бъдете добри родители и го пазете от лошо…в случая добро влияние.

pic1101860_md pic1101862_md

Забележки!

Сет ъп

pic877216_md

Източник: Boardgamegeek.com

На първо място – ако планирате да играете Earth Reborn, отделете си поне 30 минути преди играта,  в които да приготвите картата. „Сет ъп“-ът е твърде дълъг. В интернет има няколко улеснени ръководства за това как да си построите картата по-бързо. Дори има и готови карти за принтиране, но се губи чара. Имате множество плочки, които трябва да подредите в определен ред.

Някои плочки са големи, но някои са само от едно квадратче. Освен това, най-много време отнема слагането на вратите по картата. Има различни видове врати – заключени врати, отключени врати, нормални врати, електронни врати, лесни за разбиване врати, трудни за разбиване врати. Ако играете по сценарий, всичко трябва да си отиде на мястото. Разбира се, ако играете по S.A.G.S. системата, строенето на картата си е част от играта.

Кутията

Първо – кутията е огромна! На мен не ми пука дали се побира или не на рафта. Обичам огромни кутии. Другото е, че вътре има отделения за всичко. Страхотно нали? А дали?

Още след като махнете всички компоненти от листите с маркерите ще се чудите кое къде отива. Понеже има

Източник: Boardgamegeek.com

Източник: Boardgamegeek.com

толкова много компоненти с различна големина и толкова много места, където могат да бъдат поставени… Трябва да сте геометричен гений или майстор на тетриса, за да разберете кое къде е. За щастие интернеДа е помислил и за това. Можете просто да си принитрате ТОВА и всичко ще ви стане ясно. На листа е обяснено подробно коя част къде отива. Веднъж щом направите всичко по оказанията, няма да имате нужда от листа повече. Друг проблем са отделенията за малките маркери. За всеки един маркер има конкретно място, но проблемът там не е, че не знаете кое къде отива, а че всичко ще излезе от мястото си, ако разтресете малко кутията. Лично аз съм оправил тази досада с две малки кутийки от Джъмбо. Само заровете и вратите съм оставил в индикираните за целта места.

Поддръжка

В сайта на Ludacally можете да откриете множество официални и неофициални сценарии, както дори и официални обучителни сценарии за трима и четирима играчи. Лошото е, че много от качените неща са на френски (оригиналната игра). Другото лошо е, че последно някой е писал там преди 2-3 години. Което значи, че явно няма вече интерес.

Освен това, ще ви разочаровам, но не се очакват разширения на тази игра, въпреки че в книжката с правила многократно се споменава за бъдещи такива. Просто играта не се е продала добре. Което си е съвсем разбирателно, защото определено не е за масовата аудитория. Както вече споменах – ретро игра, не за всеки!

ПЛЮСОВЕ:

  • Детайлни фигурки
  • Безкрайна преиграваемост
  • Тактическа игра, която изисква много мислене
  • Една от най-тематичните игри, които съм играл
  • Подбробна история
  • Свобода да правиш всичко
  • Постоянна интеракция между играчите
  • Огромна игра

МИНУСИ:

  • Огромна игра
  • Темата може да отблъсне някои хора
  • Безкраен сет ъп
  • Трудна за учене
  • Изисква отдаденост и редовни играчи
  • Неинтуитивна кутия
  • Замръзнала поддръжка
Facebooktwitteryoutubeinstagram
Тежка игра, която изисква маскимална отдаденост!

Преглед на статията

Оценка

Накратко: Моля подкрепете ни като дадете оценка, харесате и споделите това ревю! Ако се чувствате разговорливи можете да ни оставите и коментар. Уверяваме ви, четем всички коментари!

Потребителска оценка: 4.73 ( 2 гласове)
0

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Собственик съм на кафене с настолни игри насочено към хората без опит в игрите. Стремя се да играя всички модерни и актуални настолни игри, но се опитвам да давам светлина основно на по-странните, по-отритнатите, по-апокрифните и тези игри, които рядко се появяват под прожекторите. Имам дългогодишен опит като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*

Big Box Gamers