Site icon Big Box Gamers

Babylon – Частите на играта не правят играта

Класиката Каркасон се е насадила сред толкова идеи и концепции за игри, че вече е най-нормалното и непритеснително нещо да кажеш „Като Каркасон, но…“

За Babylon може да се съди по подобен начин – Като Каркасон, но 3D. Не казвам това с цел да обидя създателите и да ги обвиня в неоригиналност. Напротив – за мен това, че можеш да определиш игра с едно изречение е страхотно.

И на концепция Babylon звучи супер. В Babylon играчите са строители на вавилонската кула… очевидно. Целта е да контролирате етажите, като колкото по-висок етаж контролирате толкова повече точки ще налапате.

И тематично – кулата ще се клати и въпреки че официално няма елемент на ловкост, неофициално се пазете, че нищо чудно постройката да рухне.

Babylon идва в среден формат кутия, като никога няма да можете да я затворите, заради над сто фигурки, които трябва да напъхате вътре. Тези кули и мостове са взети от предна игра на компанията, нещо, което съм виждал Mucke Spiele да прави и с предишни техни игри.

Още от сега да кажа – самите пластмасови фигурки на мостове и кули са изумителни, от тежка пластмаса и много детайл. Фигурките на човечетата, които ще поставяте по тях обаче са meh… нещо като човечетата от 4 Gods, и горе-долу със същата големина.

Всеки играч получава известен брой кули и мостове. По време на хода си трябва да сложи поне 4, а може и 5 неща от какъвто иска вид, може и човечета. Важното е всичко да е на една структура – нещо, за което се грижат мостовете. Ако не можете да сложите поне 4 неща, играта свършва.

В края на играта се гледа контрола на всеки етаж. В зависимост от височината играчът имащ най-много човечета взема толкова точки, който е номера на етажа. Да, има и малко по-едри човечета, които вкарват малко допълнителни правила, но в общи линии е това…  с изключение…

На едно правило, което е толкова изкуствено, че от мили си личи, че съществува само, за да балансира, колкото и неинтуитивно да звучи то. Ако по време на вашия ход не сте сложили нито едно човече, вие имате право да размените които и да е две човечета, стига да са с еднаква големина и да не се получи така че някой има две човечета на една кула. Не е задължително да сменяте ваше човече. Можете да сменяте което и да е. Ако играете с правилата за напреднали, ще можете да ги сменяте, само ако са на кула с еднаква цепнатина. Да, кулите имат цепнатини, които очевидно са от предишната игра. Тук са им измислили някакво друго приложение, въпреки че е толкова насилено, че изглежда като „взехме нещо от битака, айде да му измислим правило и да го продаваме като нещо друго“. Не е яко, някак си.

Винаги бихте искали да играете с правилата за напреднали, защото е безумно да сменяте постоянно човечета, така поне ще имате някаква наченка на тактика. А това правило за смяната съществува, защото без него, никой няма да иска да слага човечета на долните етажи – всички просто ще чакат кулата да стане висока.

Ето и едно от сериозните мрънкания – постройката става толкова висока, че това да имате човече на третия етаж в сравнение с човече на четиринайстия… сещате се. Дори и с това правило, много рядко някой ще си слага човече на ниско, защото никога не знаете кой и как може да бъде прецакан. Може и това да сте вие.

Така се получава, че битката за контрол на територии е само за най-най-най-горните етажи и който я спечели, печели играта. Тук точките са излишни. Често игрите ви ще свършват с резултати от типа на 24-18-0-1 и други подобни крайни амплитуди.

Друг проблем, който открихме е, че понеже има толкова много етажи, е много трудно да прецените кой на кой етаж е, особено, когато са от два противоположни края на структурата, разделени от стени. Тази игра е най-добре да се играе върху „Lazy Susan”.

За мен, по-добрият вариант на играта е „Бързият“. Той е нещо като бързия вариант на Castles of Caladale. Всички играят едновременно. Тук хитрината е, че всеки играе с играчът от ляво и този отдясно, като и на двете места се бори за точки. В края на играта се брои само постройката, върху която има повече точки (ала Between Two Cities).

Този мод предлага повече ангажираност и интеракция, но засилва елементът „ловкост“, който за някои не е най-любимото нещо.

Заключение

Babylon е като нещо взето от морга за части. Компонентите са чудесно събрани и правилата звучат добре. Само че игрите са нещо повече от сбора на частите си. Те трябва да носят свой дух и атмосфера на нещо хомогенно и специално. За съжаление Babylon е сума от добри части, които вкупом са безлични. Играта има своите проблеми, да, но не са те основният голям проблем. Основата е, че тук няма искра, която може да ме задържи за дълго. Жалко, наистина бях впечатлен от предишните заглавия на компанията и подходих с огромни очаквания, заради удивителните компоненти, но Babylon се срути като истинската Вавилонска кула, просто защото по начало не й е било писано да съществува.

ПЛЮСОВЕ:

МИНУСИ:

Ако искате да закупите играта, можете да посетите сайта на производителите и да въведете код „BigBox“ – така ще получите 10 процента отстъпка.

Купи: Babylon

 

Източник на снимките: Boardgamegeek.com

 

Exit mobile version