четвъртък, март 28, 2024
Заглавна страница » Настолни игри » Aetherium – Добре дошли в кибер пространството.
Aetherium – Добре дошли в кибер пространството.

Aetherium – Добре дошли в кибер пространството.

Денислав 'BigBoxMiniac' Миевски

След извесно отсъствие отново съм на линия и както се казваше едно време – „На есен с песен“.

Днес ще ви занимавам с една моя много любима реалност – света на Матрицата. Предполагам голяма част от вас са гледали не безизвестната трилогия (особено първия филм) на братя (вече сестри) Уашовски, където ни показаха, че реално живота, който водим е сън в инкубатор, а ние самите сме просто батерии захранващи съществуването на машините, превзели земята. Филма е с дълбоки замисъл и философия и за да не се отклонявам от темата ще ви предложа да го гледате, ако все още не сте.

Да се върнем на играта, която е настолната версия на гореспоменатия филм, в която вие и вашия противник поемате командването на една от двете враждуващи фракции – властта и съпротивата. Базовата игра пристига с всичко необходимо да се потопите в света на Aethera. Властта е представена от фракцията на управляващите – the Axiom, които налагат своите строги закони, за да запазят реда в реалния и виртуалния свят. Съпротивата е представена от сайбър пънк движението – The Nanomei, които се борят за свобода от поробилия ги виртуален свят. Личи си, че играта е правена от фенове за фенове, но това ни най-малко не трябва да ви спира да се впуснете в това виртуално настолно приключение.

Първото, което наистина прави силно впечатление са рисунките по кутията, ръководството и компонентите. Отваряйки книгата(книга – защото е доста дебелo това ръководство) за първи път ще се натъкнете на историята за възникването на Aetherium-a, което допълнително ще ви помогне да „влезете в Матрицата“, докато играете. Правилата и обясненията са много обстойни с подходящи изображения към тях. Лично аз до момента не съм попаднал на нерешима ситуация по време на играта.

Дъската за игра, или по-скоро „терена“ – защото не знам българския превод на текстилна основа за игра :), е направен от принтиран плат с гумена подложка и може както да се сгъва или да се навие на ролка. Лично аз не препоръчвам нито един от двата варианта, ако можете го съхранявайте изпънат, защото гумата ако преседи много време в свито състояние трудно ще се оправи. Нещо, което не ми хареса в терена е неговия размер. Като игра за двама души е направо огромно. Разбирам каква е била основната идея за това, но малко хора имат толкова големи маси за игра вкъщи.

Дашбордовете(тук наречени – командни конзоли) са оформени като екрани на футуристичен команден таблет. Добрата и ясна организация помагат на играча да ръководи бързо и лесно фигурите си (което е голям плюс при подобен род игри). Признавам си че това са най-големите дашбордове, с които сме играли, но тук няма да се оплаквам от размера, защото всичко е ясно и четливо – браво за доброто решение.

Както повечето игри с миниатюри и тази има свои теренни плочки, които тук се наричат – схеми. Те са разделени в три размера – S, M и L. За разлика от други игри тук авторите са измислили много интересна механика за раздвижване на терена по време на игра, като така наречените схеми могат или да се въртят по оста си или да се предвижват в пространството.

Важни компоненти в играта са фигурките на нодовете и пилоните. Това са програми – устройства, които стабилизират материята в Aetherium-a и я правят обитаема за посетителите й. По време на игра двете фракции се борят за контрол над тези обекти, защото притежанието им носи допълнителни точки и стратегическо преимущество .

Всеки герой(тук ги наричаме програми) в играта разполага с карта показваща характеристиките му и неговите специални умения. Програмите биват няколко типа, но в базовата игра са само три – Аватар, Функция и Подпрограма. Както в повечето случаи и тук имаме стандартните характеристики – име, клас, точки живот и специални умения, но и някои иновации добавени от авторите. На пример всеки Аватар има отделни точки RAM (това е заместителя на мана или енергия и  в общи линии това с което плащате за мащабните си действия като ръководител) от тези на командната конзола. Също така всяка програма има свой “.EXE” файл, който е уникално умение за всеки и има своя определена цена.

Както при всяко действие и тук имаме противодействие и то се нарича – Повреда в козолата. Това са специални карти, които се поставят под картите на програмите и се активират след тяхното унищожение. С други думи, както и в реалния живот, когато искаме да спрем дадена програма от мобилните си устройства, системата ни казва, че това може да доведе до трайна повреда или да забави производителността на устройството. Трябва да помислят и за ъпдейти, които да изискват по голяма командна конзола  😀 😀 😀

Зарчетата, ех зарчетата – специален дванадесет стенен модел с пиктограми, създадени специално за играта. Вършат страхотна работа в трудни моменти. Единственият недостатък е, че трябваше да са искрящо зелени с черни символи (матрицата, бейби).

И на края за компонентите, ще завърша с миниатюрите – да при мен почти винаги нещата опират първо до миниатюрите, после до „какво изобщо да правя с 20 миниатюри и кофти механика с липса на художествено оформление“(примерът е за друга игра). Та фигурките са супер детайлни. Минитата са 3D принтирани на висококачествен принтер с ненормалния детайл до микрон. След оцветяване ще изглеждат още по-добре. Но, едно голямо НО!!! Този материал е опасен за игра. При най-лекия натиск елементите се чупят, защото са малки и крехки. Това е като нож от хидравлична ножовка – стоманата реже всичко, но стане ли въпрос за еластичност се чупи като стъкло. Надявам се в масовото производство да са заложили на по-качествен полимер с по-висока еластичност, но запазвайки същия детайл. Дизайните са добре подбрани от различни филми и анимации показващи подобен род диктаторски системи. Един от аватарите на съпротивата е Ви от „В като Вендета“. Имаме цял отряд командоси взети от японската анимация „Джин Ро“ и един куп сайбър пънк постапокалиптични персонажи.

Геймплеят се изразява в няколко различни типа сценарии разделени в две категории – базови и допълнителни. Всеки сценарий се нарича Операция. Игралното поле се нарича сървър, чиято подготовка е различна за различните видеве операции. Но две са основните неща, които не се променят в играта – контрола на нодове и пилони, както и елиминирането на противникови програми. Въпреки заровете, единиците имат фиксиран ход, което допринася за по-добрите стратегически възможности по време на игра. Комбинацията от различни умения може както да ви помогне, така и да ви затрудни в зависимост колко добре познавате програмите си и техните възможности. Въпреки това играта е сравнително лесна за научаване с малко подсказки от ръководството при първите 2-3 игри. Интересните механики за движение и разместване на терена помагат за допълнителната гъвкавост на геймплея. Като фен на Матрицата, играта ми оставя откровено положителни емоции. Не харесвам особено така наречените уоргеймс с миниатюри, където само се изчислява разстояние и се хвърля една шепа зарове и се калкулират различни типове оръжия спрямо различни типове броня и „ама моите хора имат лазери за допълнителна точност +50% успеваемост, да ама моите са до ушите в яма с *@*@, което намаля твоята точност с 80% и трябва да хвърляш отново всичките си зарове с точно попадение“…и да, после защо Пешо замерил Иван с рулетката си!? Играта е хубава!

За финал ще отбележа, че с базовата игра получавате много малка част от програмите в света на Aetherium, но въпреки това тази част е повече от достатъчна, за да се забавлявате с приятел на същата вълна. За по-запалените ще добавя, че на скоро излязоха още две фракции House Ikaru – кибер корпорация, чиито програми изглеждат като роботи и киборги и The RezX – останките на могъщата корпорация RexCon, първата изследвала Aetherium-a, но за жалост разпаднала се след ,първата велика търговска война. Техните програми са в стиймпънк стилистика и наподобяват доста героите от “Лигата на необикновените”. Така че, ако имам шанс ще напиша още едно ревю и за новите фракции и как те се вписват в очевидно враждебния и изпълнен с жажда за контрол свят на Aetherium.

Повече за играта: Anvil Eight Games

 

 

Facebooktwitteryoutubeinstagram

За Денислав 'BigBoxMiniac' Миевски

Здравейте, казвам се Денис. По професия съм аниматор(на филмчета, не на туристи) – скулптор(правя къстъм екшън фигури, статуетки и бюстове, а от скоро се опитвам да правя и миниатюри за настолни игри). Имам доста хобита, но настолните игри, правенето и оцветяване на миниатюри си остават най любимите ми занимания. Играя настолни игри от дете. И аз като повечето от нас съм израснал с „Не се сърди човече“ и „Дама“ , но от 2010 интереса ми се засили, благодарение на Иво Драганов и събитието за настолни игри, което организира във Велико Търново. Защо играя – играя зареди самата игра и социалния контакт с хората. Победата не ми е приоритет, обичам да гледам как се развива самата игра (освен при Heroquest – ТАМ ПРОСТО ИЗБИВАМ ВСИЧКО В ТЪМНИЦИТЕ НА ПОДЗЕМИЕТО, А ПОСЛЕ ПРИБИРАМ ЗЛАТОТО И АРТЕФАКТИТЕ!!!)

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*

Big Box Gamers