Site icon Big Box Gamers

Timeline: знаем ли кога?

„Спомням си епизод от Шерлок Холмс, в които той кара стар модел кола. Неговият герой сигурно е бил създаден преди изобретяването на автомобила. Нещо повече, спомням си, че той често носеше очила и понякога използваше бинокъл. Следователно, логично е тези изобретения да предхождат времето, в което е живял детектива. Но не си спомням да съм го виждал да си приготвя пакетче чай или да яде
корнфлейкс за закуска. Може би те са създадени по-късно.

А Вие знаете ли…? 

“Кога е изобретена електрическата крушка, преди или след очилата?”, “Кое е открито първо, движението на планетите около слънцето или Америка?, “Кое е композирано по-късно, 9-та симфония или 4-те сезона“. Толкова много неща, за които може би малко от вас са си задавали въпроса “Кога?”. И ако все пак сте се питали, най-вероятно вече сте го проверили в Google. Ако пък не, Timeline ще ви даде отговор… е не на всичко, но поне на голяма част от нещата, които ви заобикалят и доста от събитията случили се в човешката история. От основаването на първото селище и опитомяването на котката, през откриването на атома и създаването на електрическата ютия, до написването на “Алиса в страната на чудесата” и разбира се първият полeт на човек в космоса. Като цяло, куп любопитни събития, при които въпросът обаче е не само дали знаете кога са създадени или открити, а дали можете да ги подредите в правилна времева линия. Това е предизвикателството, което ви отправя Timeline. С тази лека и забавна игра ще се питате доста често “Това през коя година беше?”, “Дали през 18 или 19 век” или “Ех, това го знаех, ама сега не мога да си спомня”. Нищо, ще си изтеглите нова карта!

Кога, какво и за кого?

За деца, възрастни, любознателни и проницателни Timeline е лесна, бърза и забавна игра от дизайнера Фредерик Хенри, издавана от Asmodеe. Идеята и механиката (ако може да говорим за такава) са изключително лесни. Чак да се чудиш как никой не се е сетил по-рано. Целта е да подредите най-различни събития в правилна времева линия. Това е, нищо повече! Следва… Това кога? Онова къде? Май е тук! Да, ама не!

Серията малки игри Timeline стартира през 2010г., като до момента има издадени няколко с различна тематика: Invention (Изобретения), Discoveries (Открития), Historical Events (Исторически събития), Diversity (От всичко по малко), Music and Cinema (Музика и кино), American history (История на Америка) и Americana (Популярни събития от американската история).

Която и от по-горе изброените да изберете, няма да сбъркате. Всички версии предлагат знания: къде в познати, къде в по-непознати теми. Някои са по-лесни, други по-трудни, но всяка с времева линия чакаща ви да я подредите в правилния ред. Ако пък притежавате няколко или всички заглавия, спокойно може да ги смесите и да получите “оптималното” Timeline изживяване.

Важното в случая е да научаваме нови неща!  

Малка, но качествена. 

Първото ми впечатление от играта беше релефната, метална кутия в която получаваш книжка с кратки правила и малко повече от 100 различни карти-събития. Като човек свикнал да вижда игрите в картонени кутии, металът тук си е наистина нещо различно. Като добавим и приятния арт по кутията, усещането за качествен избор на игра е на лице. Картите (единственият компонент на играта) са малки, но за сметка на това двустранни с реалистично представени изображения и добро качество. От двете странни на всяка карта има идентични изображение и надпис на дадено изобретение, откритие или събитие, като разликата е в това, че на обратната страна на картата е добавена и годината през която то се е случило. Правилата, които ще намерите са кратки, ясни и няма да ви бъдат нужни повече от 5 мин. за да започнете игра.


Кое,
Кога?
 

За да започнете с подреждането на всички тези събития във времето е необходимо да сте от двама до осем играча, като разбира се най-малкият започва пръв. Защо ли отново най-малкият, може би защото по-големите знаят повече за нещата от живота?! Все пак едва ли има идея кое е първо: кокошката или яйцето… така де, това го няма в играта, но останалите са по-възрастни и със сигурност знаят повече.

И така, време е да разбъркате тестето с карти, задължително с датите на долу. И без да се опитвате да поглеждате, не е спортсменско!

Всеки играч получава пред себе си по 4 карти, като ги раздавате отново с датата надолу. Не ме карайте да го повтарям, схванахте идеята. В правилата е точно и ясно написано, и дори подчертано: поради никакви обстоятелства играчите не могат да проверяват гърба на картата, където е написана датата отговаряща на даденото събитие!

Разбира се, по-напредналите играчи може да стартират с повече от 4 карти, стига всички да са съгласни. Все пак кой не иска да се чуди допълнително през коя година е направен първият въоръжен банков обир или кога е създадено судокото.

До тук добре, остана да поставим останалото тесте карти в страни и да изтеглим най-горната  карта. Тъй като тя служи като ориентир за започване на времевата линия, я оставяме в средата на игралното поле с датата нагоре. Първият играч (най-малкият разбира се), трябва да реши кое от събитията на картите пред него се е случило преди или след годината, показана на стартовата карта, поставяйки го преди или след нея. Та-ра-да-да, сега обръща тази карта, за да разкрие годината, показана на гърба й и разбира дали я е поставил на точното място или не. Ако да, картите пред него стават с една по-малко и той е една стъпка по-близо до победата. В противен случай трябва да изхвърли тази карта и да изтегли нова от тестето. Съжалявам, за капак на всички неизвестни събития пред теб, сега трябва да се сетиш някак си кога е открит Мачу Пикчу. След това всеки следващ играч на ход трябва по същият начин да реши къде да постави една от своите карти: преди, след или между тези, който вече са на игралното поле. И така до достигане на крайната цел: да си първият успял да постави всички свои карти на правилните им места във времевата линия. Понякога е наистина трудно, повярвате ми! Особено ако последната карта е никому неизвестно нещо.

Защо Timeline?

Защото е бърза. Защото е лесна. Защото съм фен на малките настолни игри.

На кого му пука? Ей така, за спорта. За умствения спорт. Нека да напрегнем малко сивото  си вещество по малко по-забавен начин. Timeline е от този тип игри, за които винаги има време. Когато ни се прави нещо, а няма какво да правим или когато гледаме да запълним времето между останали тежки и дълги игри.

И като привърженик на леките игри ви препоръчвам Timeline, защото е приятна, различна и подходяща за игра по всяко време.

И все пак в подреждането на времевата линия има нещо специално. Тук не е необходимо да знаете с точност кога е създадено това или кога е открито онова. По скоро всеки се опитва да постави карта-събитие на правилното място, спрямо тези поставени от останалите играчи. Ако обаче наистина сте объркани и не може да прецените къде да поставите своята карта, ще се наложи да поразсъждавате. Именно този аспект на играта ми допада най-много. В това число на помощ идват и красивите изображения по картите, в които ако се вгледате внимателно може да откриете доста подсказки за времето, през което се е случило това събитие. Всъщност е забавно опитвайки се да установите на база логика и знания къде точно във времевата линия се вписва то. И дори е още по-забавно, да наблюдавате разсъжденията на останалите играчи и мълчаливо да правите своите заключения и предположения. От тук идва и чарът на Timeline – бърза, но с необходимо внимание и лесна, но задължително изискваща мислене.

Стратегия – да или не? 

Може ли да си изградим стратегия на игра в Timeline? И да и не. В тази игра ако трябва да се опрете на стратегия според мен имате две опции. Да започнете с изиграване на събитията, за които сте сигурни, след които да се опитате да подредите останалите или да започнете с тези, за които не сте сигурни и да оставите за последно онези, за които със сигурност знаете кога са се случили. Всичко останало е поставяне на карти, малко мислене, доза късмет и никакво напрежение. Това е: няма дълги и сложни тактики, няма прецакване на другите играчи, няма финални точки. Айде да завъртим още една игра!

Все пак идеята на играта се базира върху различни събития. Такива, които всеки средно интелигентен човек не би объркал и куп други, които могат лесно да бъдат запомнени. Тук идва и един от недостатъците на играта според мен. За повечето хора, след няколко изигравания много от събитията на картите ще бъдат лесно разпознаваеми и дори и да не сте сигурни за точната година, поне ще имате идея къде приблизително във времето се намира. Дали това е предимството или недостатъкът при изиграването на Timeline с нови хора? Зависи от гледната точка. Тези, които вече са играли няколко пъти ще имат голямо преимущество пред онези, които ще играят за първи път. И все пак това не е гаранция за победа. Разбира се дизайнерът на играта е помислил за това, създавайки разнообразни теми, които както вече споменах може да смесите и да получите една доста разнообразна игра. Преиграваемостта все пак е голяма, а вероятността да знаете точната дата на 100, 200 или 300 събития е много малка. Историците вън!

И на края…

Въпреки минималните си недостатъци Timeline е игра, която би намерила място във всяка една колекция. Може би постоянното обогатяване с нови теми ще запази интересът ми към нея, а може би не. Времето ще покаже! Ако искате малка, лесна и забавна игра, Timeline е точният избор. Като бонус получавате и голямо количество полезни и интересни знания.

Играта можете да закупите от: Time2PlayBoardgames.bg

Exit mobile version