неделя, септември 27, 2020
Заглавна страница » Настолни игри » Stworze – ОЩЕ механики
Stworze – ОЩЕ механики

Stworze – ОЩЕ механики

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

По време на фестивала Sofia Board Game Weekend имах възможността да тествам прототип Кукеръ – игра, използваща тракийска митология за тема. Най-после по-различна тема си казах… но всъщност играта си беше чисто състезание без никаква тематичност, освен приятния арт и компоненти.

Със Stworze стигаме до другата крайност – да, отново компоненти, и  особено артът, по играта са фантастични, но поляците толкова са залитнали по славянската митология, че са превърнали играта в мешавица от множество тромави механики в опит да оправдаят тематичността си… в повечето случаи. Понякога има просто ОЩЕ механики.

По подобие на класическата видео игра Black and White, играчите управляват древно митологично славянско божествено същество, което се опитва да докаже могъществото си чрез сила или чрез благословение.

Всяко същество има собствено умение и собствено тесте от карти, като това ще разграничи поне малко вашата геймърска идентичност от тази на опонентите ви.

Диденце.

Целта в играта е да изпълните няколко мисии. Който пръв изпълни мисиите си печели играта. В началото на играта можете да използвате стартови препоръчани мисии (за начинаещи) или да използвате една доста комплицирана драфт система, която може и да е балансирана, но ако наблягате твърде много на нея, може и да ви извади от играта.

За мен това е най-големият проблем със Stworze. Тук се натъртва на всяка една основна механика, като се отделя внимание на всеки малък неин детайл. С други думи – Stworze е комплекс от няколко добре изпипани, но твърде фокусирани в себе си механики и това създава усещане разцепление в идеите.

Диди!

Книжката с правила е огромна, като за такъв тип игра и въпреки че някак си след няколко хода е възможно да схванете всичко, играта определено е имала нужда от редакция, за да се отрязват иначе нелошите идеи.

Тук има следните неща:

  • Управление на ресурси
  • Движение по дъската
  • Усложнена система за битки с “push your luck” система, наподобяваща системата на Rune Wars
  • Блъф механика за познаване на скривалището на противниците
  • Мемори елемент с токъни с лицето надолу
  • Изпълняване на мисии
  • Оригинална, но ненужна система за действия

Няма да обяснявам в подробност другите механики, но ще кажа няколко думи за системата за избор на действията по време на хода ви, защото това ще ви даде представа какво имам предвид под „натъртване на всяка механика“.

ДИДКООО!

Всички карти с действия в играта се разбъркват и се групират в групички по две. Препоръчвам ви да не правите това на случаен принцип, а да ги групирате по такъв начин, че да не се получават две еднакви действия в група, защото това ще зацикли и обезсмисли цялата система.

Над всяка двойка действия, слагате по една карта с „Event”, като върху този Event слагате зар с число, зависещо от броя играчи. Когато е ваш ход вие избирате едно от видните пет действия, след което вземате групата от две действия, долната карта минава отгоре, а цялата група минава най-вдясно на редицата от действия, което избутва останалите действия вляво. Защо има значение избутването? Ами… в зависимост от живота ви, вие можете да имате ограничен избор от действия. Колкото по-малко живот имате, от толкова по-малко групички можете да избирате (от дясно наляво).

Помните ли Event-ите със заровете? Зарът върху Event-а, който е бил над избраното действие се мърда с едно число надолу. Ако стигне до нула, евентът се активира, след което зарът се рестартира. Цялото това чудо с тези евенти не дава много на играта, защото самите евенти не са нещо твърде счупващо. На всичкото отгоре, едва ли ще активирате повече от три-четири евента в игра.

Вижте колко време обяснявах една единствена механика. В играта има още няколко подобни, като всяка една няма нищо общо с предната.

Това превръща играта в истинска мъка за обяснение. Да, както вече казах – веднъж щом преминете през това, ще осъзнаете, че играта не е сложна, като ви предлага интересни избори всеки ход, но количеството правила по никакъв начин не отговаря на дълбочина на Stworze.

Защото Stworze може и да е тематична, може и да е затрупана с правила, може дори да ви предлага понякога интригуващи ходове, но… но това е игра с лека към средна тежест, което за жалост обезсмисля цялото това механично натоварване..

Заключение

Stworze е купчина от интересни идеи и оригинални механики, които въпреки че работят добре заедно, превръщат играта в нефокусирана стратегия.

Компонентите са страхотни – арт дизайна, иконографията, качеството на картите, дори фигурките – всичко е чудесно.

Дори отделните механики са плод на добър дизайн. Просто си личи, че е липсвала сериозна доза редакция и желание за кълцане на живо месо.

Въпреки това, ако се кефите на темата, ще откриете, че доста от механиките излизат от роботизираните си функции и на моменти се усеща сюжетно развитие на малки интересни истории.

ПЛЮСОВЕ:

  • Оригинална тема
  • Отлични арт и компоненти
  • Тематичен геймплей

МИНУСИ:

  • Миш маш от твърде различни идеи
  • Само заради едната фигурка и една илюстрация, играта не може да се играе от деца
  • Няма нужда да вкарваш всичките си идеи в една игра
Оригинална тема, удавена в идеи.
Мастър ъв цензура!

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*