събота, декември 16, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Star Wars: The Card Game – нека Силата бъде с теб
Star Wars: The Card Game – нека Силата бъде с теб

Star Wars: The Card Game – нека Силата бъде с теб

Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

От 7 години съм фен на хобито и съм минал през всякакви жанрове, тематики и механики. С времето си намерих нишата и когато не копая за нови бижута в Kickstarter играя с приятели. И все пак съм си Explorer, защото гледам да съм в крак с новите неща, които се задават на хоризонта на бордовите игри и да осведомявам своевременно.
Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

pic1054841_mdВ препоръките от миналата седмица ви предложих еднa от Living Card Games (LCG) на Fantasy Flight Games, a именно Star Wars: The Card Game (SWCG). След кратката препоръка реших, че ще е добра идея да отдам на играта малко повече време като ѝ направя и ревю.

SWCG е предпоследното LCG на FFG и едно от по-малко промотираните. Докато по A Game of Thrones и Netrunner редовно има турнири и лиги, то по SWCG не се случват толкова много състезания, което може би обяснява защо може да сте чували за другите игри от този вид, а за Междузвездните войни – не. Във всички случаи се надявам с тази статия да дам повече видимост на играта и евентуално да запаля някого да се замисли за нея… особено тази година, в чийто край излиза 7-ми епизод на космическата опера.

Що е то SWCG?

SWCG е компетитивна игра за двама души (с едно разширение получава и доста добър мултиплеър за до 4 човека), в която единият играч поема светлата страна на силата и се бори за свободата на галактиката, а другият поема тъмната страна на силата и се бори за абсолютна власт. И двете страни имат по 2 тестета – 1 малко, което съдържа стратегическите им цели и 1 голямо, което съдържа същинските им карти (единици, оръжия, умения и т.н.). Целите на двете страни в играта се различават. Светлата страна се опитва да унищожи 3 стратегически цели на тъмната страна, а тъмната страна се опитва да завърши Звездата на смъртта, която става готова на 12 стъпки. В началото на всеки ход на тъмната страна, играчът покачва една стъпка, като други ефекти също могат да допринасят за това. Тази разлика в целите на двете страни води до асиметрична игра на двата лагера.

Как се играе SWCG?

pic2231125_mdВсеки ход на играта минава през няколко фази. Първата е баланса на Силата, като ако той е със страната която в момента кара хода си, дадената страна получава бонус. След това се запълва ръката до 6 карти. Като бивш Magic играч, тегленето на карти винаги е било силен ефект и фактът, че тук всеки ход си ги запълваш ми се струваше странно, но в последствие открих, че ефекти, които теглят допълнителни карти продължават да са много ценни – просто в тази игра картите могат да се използват по няколко различни начина и много бързо свършват 6-те в ръката.

След като се запълни ръката, се преминава към игрането на единици и подобрения. За да се случи това, единицата се слага на полето и цената ѝ в ресурс се плаща като се използват ресурсните стойности на стратегическите цели (това е основната функция на тези карти). След като разположим единиците си е време за конфликт – страната, кяото е на ход може да обяви по 1 атака срещу всяка стратегическа цел на противника си. Най-накрая се случва борбата за силата,  в която единици могат да бъдат „пращани“ да действат за промяна на баланса на силата за вбъдеще. Това продължава ход след ход докато една страна не постигне условието си за победа. След това, играчите разменят ролите си като светлата страна взима тъмното си тесте, а тъмната – светлото си.

Кои са особеностите на играта, които я правят различна?

Има три елемента, които според мен правят играта различна от останалите LCG. Едно от тях е свързано с начина на строене на тестетата, но за това – в следващата секция. Другите две са изражение на това по колко различни начина може да се изпозлва една карта и те са борбата за силата и борбата за предимство в конфликтите.

Борбата за силата значи, че някои от единиците, които изиграете ще трябва да останат неизползвани по време на конфликт, за да могат да допринесат за баланса на силата във ваша полза. Всяка единица има 0-5 иконки, които определят нивото ѝ на способност да се бори за силата. По време на борбата, двете страни сравняват общия брой иконки върху всички свои неизползвани единици, които се борят за силата и тази с повече печели силата.

ffg_yoda-core-2-2Борбата за предимство в конфликтите е свързана с факта, че който спечели тази борба удря първи в битка, но може би по-важно – може да използва всичките си бойни умения, защото има някои такива, които могат да се използват само ако спечелиш тази борба. Когато се наредят атакуващите и защитниците във всеки конфликт, играчите поставят карти, с лицето надолу, за да формират предимството си в битка. Когато и двамата решат, че са сложили достатъчно карти, купчинките се откриват и който има повече иконки на силата (същите от горния параграф) по картите си печели предимството.

Тези два последни елемента значат, че имате интересни избори по всяко време на играта – дали да изиграете Йода, защото е добра единица и би могъл да ви спечели борбата за силата самичък или да го запазите за следващия конфликт, защото наистина ви трябва да спечелите предимството.

Ако решите да го изиграете идва нов избор – дали да го използвате като атакуващ, дали да го оставите за защитник или да го пратите да се бори за силата, за да имате бонус в бъдеще и да го отнемете на опонента. Самият процес на битките за предимство в конфликт също е много интересен, защото и там има блъфиране и играчите винаги трябва да имат предвид, че опонента може и да се опитва да им избие ценни карти от ръката без да го интересува спечелването на това предимство.

Абе като цяло – дълбочина на играта не ѝ липсва. Освен изиграването на Люк Скайуокър на първи ход (ако можете), други очевидни ходове няма и ще трябва във всеки един момент да оценявате състоянието на таблото и да калибрирате отговорите си подобаващо.

ffg_luke-skywalker-core-1-2

Строенето на тестета

ffg_darth-vader-core-19-2Една от особеностите на играта е и в тази категория. Както във всички LCG, така и в SWCG има елемент на строене на тестета от играчите. Това е моментът, в който можете да разгърнете въображението си и да направите оригинално тесте, което да мачка конкуренцията. Това, което наистина ми допада в начина на строене на тестетата тук е, че не позволява набутването на всички най-силни карти в едно тесте и освен това изисква игрането на по-посредствени карти. Защо ли? Ами защото вместо да се строи карта по карта, тестето ви се строи по стратегически цели.

Трябва да изберете 10 стратегически цели (по 1 от 10 различни, по 2 от 5 различни или нещо по средата), всяка, от които идва с 5 точно определени карти за тестето ви. Искате Дарт Вейдър? Чудесно – взимате си стратегическата цел „Падението на Джедаите“ и той е ваш, заедно със светлинния си меч, едно душене, един обикновен ситски чирак и една карта за поражение. Не искате обикновения чирак? Ами жалко, но той върви с Вейдър. Строенето на тестета по този начин води до факта, че има много работещи такива, просто защото не можете да заврете най-силните си карти на едно място.

Отделно от специфичната механика, когато строите тестето си ще трябва да си изберете фракция – джедаи, бунтовници или „контрабандисти и шпиони“ (Хан Соло и Чубака) за светлата страна и ситове, имперски флот или „отрпки и престъпници“ (Джаба и Боба Фет) за тъмната. Всяка фракция има свой подход към постигането на целите си и тестетата, които бихте построили ще са различни.

pic1464437

Присъдата

ffg_han-solo-core-15-2Едва ли трябва да го казвам изрично, защото трябва да си е проличало, но на мен играта доста ми допада. Конкретни неща, които са положителни или отрицателни са:

+ дълбочина на изборите

+ елемент на блъфиране с борбите за предимство

+ множество начини да използвате 1 карта

+ различни подходи към победата за двете страни

+ различни начини за постигане на целта дори вътре във фракциите

+ много добър арт по картите

+ ffg_boba-fett-core-33-2LCG моделът означава, че няма преследване на карти – с всяка покупка знаеш какво получаваш

– елемент на случайност при тегленето на карти, който може и да те прецака

– тематичността понякога изисква въображение (как Йода блокира Star Destroyer например)

– LCG моделът означава, че ако искате да сте в течение с последните карти, на всеки месец-два трябва да си взимате новото разширенийце (30ина лева).

 

Това е от мен за тази седмица. Надявам се да съм спечелил някого за тази игрица със статията и да добавя още няколко имена в списъка си със съперници, с които да играя.

Можете да закупите Star Wars: The Card Game от следните места:

Boardgames-bgBigBag.bg

Ако ви е харесала тази статия и като цяло нашия сайт, моля да ни подкрепите! А ние ще ви благодарим с подарък – игра!
Дарение за сайта
Магазинът, в който се тества.

За Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

От 7 години съм фен на хобито и съм минал през всякакви жанрове, тематики и механики. С времето си намерих нишата и когато не копая за нови бижута в Kickstarter играя с приятели. И все пак съм си Explorer, защото гледам да съм в крак с новите неща, които се задават на хоризонта на бордовите игри и да осведомявам своевременно.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*