петък, февруари 23, 2018
Заглавна страница » Настолни игри » Star Wars RPG – лека, но яка ролева игра!
Star Wars RPG – лека, но яка ролева игра!

Star Wars RPG – лека, но яка ролева игра!

Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

От 7 години съм фен на хобито и съм минал през всякакви жанрове, тематики и механики. С времето си намерих нишата и когато не копая за нови бижута в Kickstarter играя с приятели. И все пак съм си Explorer, защото гледам да съм в крак с новите неща, които се задават на хоризонта на бордовите игри и да осведомявам своевременно.
Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

pic1547153Преди много време, в една далечна галактика …

… са много известни първи думи на филм. Ако човек погледне игрите, които препоръчвам и представям на хората в тези ревюта ще реши, че съм голям фен на франчайза. Истината е, че нямам нищо против Междузвездни войни, но определно не съм от хората, които знаят историята на Хилядолетния сокол преди да попадне в ръцете на Хан Соло. Не съм и най-големият фен на Fantasy Flight Games – допадат ми LCG-тата им и шепа от настолните им игри. Оказва се обаче, че съм голям фен на начина, по който FFG се справя с лиценза на Междузвездните войни (Imperial Assault e изключение в това отношение – така и не я оцених особено). Разказвал съм ви за LCG-то по този франчайз, а днес ще ви кажа няколко думи и за ролевите игри в тази вселена. Но преди това …

Накратко за ролевите игри

swf01_layoutРолевите игри са разновидност на настолните игри, в която група играчи заедно създават една история. Един от играчите е „водещият“, който подготвя историята и основните предизвикателства, с които играчите ще трябва да се справят. Другите хора са приключенците, всеки от които създава герой, в когото да се превъплати за тази история (а защо не и за бъдещи такива). След това, водещият задава началото (причината героите да са се събрали) и ги хвърля в приключението. От там нататък, изборите, които хората правят ще създават една история, която ще бъде уникална за дадената група. Дори да се играят готови приключения, изборите на групата винаги ще ги променят до една или друга степен и никои две изигравания няма да са еднакви. Важно е да се отбележи, че водещият не е „лошият“, а просто човекът, който дава живот на всички гадини и персонажи в историята. Неговата цел не е да убие приключенците, а да им помогне да разкажат най-интересната история, която могат.

Малко предистория

Имам известен опит с ролевите игри – преди мноооооого време съм играл Ендивал, а в по-близкото минало съм играл и водил Dungeons & Dragons. Освен това съм се запознавал със системата на pic1547154_mdPathfinder, а последното ми откритие беше точно Star Wars RPG на FFG. Ролевите игри са готино нещо, стига да имаш група, с която да ги играеш – те позволяват и на играчите и на водещия да разгърнат въображението си в наистина големи мащаби и да напишат собствена история. Тъй като никога не съм имал много хардкор група, с която да играя такива неща, D&D имаше един основен проблем за мен – когато се стигнеше до битка играта спираше и се започваше едно чертане на картата, на която щеше се случва боят и се започваше една сравнително отделена от ролевото изживяване тактическа мини-игра, в която групата приключенци се бият с група лошковци. Другото нещо, което беше малко нанагорно се случваше, когато играчите качат ниво и трябва да изберат новите си умения. Количеството умения, от които може да се избира и фактът, че дават много различни неща водеше до усещане за „домашно“ у хората, на които водех и нямаха голямо желание да развиват човечетата си.

И ето къде влиза Star Wars RPG – него го играх с хора, на които то им беше първата ролева игра по принцип и всички му се зарадваха. На мен като водещ също много ми допадна системата и начина, по който кара дори водещият да адаптира леко историята си.

С какво Star Wars RPG се различава от повечето други ролеви игри?

Тук да поясня – ще говоря за повечето други ролеви игри, които АЗ знам, защото като нищо може и да има такива, за които паралелите няма да работят така.

  1. Бойната система на играта е доста лека – битките в играта могат да се случват изцяло разговорно, без да има нужда от карта, по която да се движат човечетата. Дори да има карта, тя се използва повече за визуализация отколкото за конкретно измерване на движения и разстояния. Този факт прави битките много динамични, защото могат да се описват епични подвизи, които няма как да бъдат предадени с движението на миниатюрки по карта. Освен това, няма нужда да се изчисляват сложни уравнения, за да види човек дали уцелва даден враг или не – заровете много лесно показват дали една атака е успешна или не. В този ред на мисли …
  2. pic1547155_mdЗаровете – не, това не е единствената ролева игра, която използва зарове, но заровете в Междузвездни войни са специални. Има два вида зарове – „добри“, които героите искат да хвърлят и „лоши“, които представляват трудностите, свързани с дадено действие. Тези зарове имат специални символи, които са различни за добрите и лошите зарове и взаимно се изключват. Ако например даден символ е хвърлен два пъти на добрите зарове, а противоположният му символ е хвърлен веднъж на лошите, това дава един положителен резултат – един успех. Това е причината заровете да са доста лесни за разчитане – няма смятане, а просто преглеждане на заровете за финален брой успехи или неуспехи.
  3. Предимство/заплаха – това пак е свързано със заровете, но заслужава отделна точка. Освен успех/неуспех, върху заровете има и символи за предимство (върху добрите) и заплаха (върху лошите). Те също се анулират взаимно, но отделно от успехите и неуспехите. Това значи, че човек може да се справи с дадена задача (успех) като генерира предимство или заплаха. В първия случай, това би му дали някакъв бонус за бъдещето, а във втория ще успее, но нещо друго ще се обърка. Тази механика много помага за динамичното развиване на историята, защото всяко действие може да доведе до малки бонуси и проблеми, които разчупват приключението.dice-chart
  4. Роли и развитие на героите – в другите ролеви игри, които съм играл ролите на героите са много ясни – бойците събират гадините около себе си, магьосниците нанасят масово поражение, а свещениците лекуват. В Star Wars RPG ролите са доста по-особени – има роля Пилот например. Както може би се сещате не във всеки един момент има нужда нещо да се кара, което значи че пилота е добре да може да прави и други неща. Всеки в тази игра всеки може да прави практически всичко, като различните роли просто са по-добри в някои неща от други. Това прави играта доста по-реалистична, защото ролите са реално професии, които специализират героите в дадена сфера. В този ред на мисли, в D&D например вдигането на нива превръща героите от обикновени хора в практически богове, които не могат да бъдат убити. В Star Wars героите стават малко по-добри всяко ниво като развиват различни умения и придобиват таланти, които им дават малки бонуси, но никога не стават безсмъртни. Реално историята движи нещата а не сблъскването с все по-силни врагове.
  5. Мотивация на героите – в тази игра мотивацията на героите е доста конкретна. В зависимост от коя от книгите се използва (за това след малко) героите или дължат нещо на някого (пари на Джаба?), или имат професионален дълг към армията, но този показател е свързан с конкретно число и е добре нещата, които героите правят да помагат за снижаването на това число. Иначе в началото на всяка сесия има шанс дългът ти да се намеси по неприятен начин в историята (Боба Фет и Босск идват да събират парите на Джаба или главата на длъжника – и двете ги устройват).

По какво Star Wars RPG си прилича с други ролеви игри?

  1. pic1827569_mdСъздаването на герои – приключенците ще създават героите си като изберат една от фантастичните раси от вселената на Междузвездни войни (Уукита, Родианци, дроиди, Туи-леци) или хора, след което трябва да си изберат професия и специализация (войници, пилоти, хакери, инженери и т.н.) Тези неща им дават дадени стойности за различните показатели и умения, и определят какви таланти ще може да взима героят.
  2. Структурата на приключението – водещият има главната идея за приключението и води героите по нея, но във всеки един момент изборите, които героите правят ще променят леко, но забележимо историята.
  3. Класифицирането на враговете – има врагове тип „пушечно месо“, които просто умират, има по-смислени редови войници, мини-босове и големи клечки (Джаба, Боба Фет и т.н.). Комбинирането на тези видове в различни пропорции и количества води до разнообразни и различни по трудност схватки с героите.
  4. Екипировка – има най-различни брони, оръжия и джаджи, които героите ще намират/купуват и които ще ги правят по-способни да се справят с новите предизвикателства.

Различните книги

swa02_boxlayoutКазах ви, че след малко ще говоря за различните книги. Star Wars RPG всъщност са 3 различни игри, които могат да се комбинират свободно. Едната се фокусира върху покрайнините на галактиката, където контрабандисти, главорези и гангстери управляват градове и дори цели планети. Edge of the Empire е книгата, в която героите ще създадат герои от типа на Хан Соло, Ландо Калризиан и Чубака.

Втората книга се фокусира върху бунта срещу империята и военните действия, които са толкова емблематични за франчайза. В Age of Rebellion героите ще бъдат войници, шпиони и пилоти на X-wing-ове като Уедж Антилес, Адмирал Акбар и Люк Скайуокър в първите два филма.

Третата книга тепърва ще излиза, но сигурно се сещате върху какво ще се фокусира – нещото, което остро липсва в първите две. Във Force and Destiny ще имате възможност да овладеете силата и станете джедаи като Оби-Уан Кеноби или Йода.

Заключение

Доста се разпрострях в този преглед на ролевата игра по Междузвездни войни и мисля да поприключвам като ви дам набързо плюсовете и минусите според мен:

swa01_layout+ играта е лека и е подходяща за нови играчи в жанра

+ вселената е позната

+ играта е динамична и битките не я накъсват

+ всяко хвърляне на заровете може да промени историята и да добави нещо малко

+ боевете между космически кораби са много яки!

– ако имате непоносимост към Междузвездни войни, няма да ви хареса

– хвърлят се шепи зарове – ако не сте фенове на заровете, има игри с по-малко

– няма епични герои (това не знам дали да го слагам като + или -, но хайде нека е тук)

 

swe01_layoutТова е от мен за тази седмица. Ако се чудите за тази игра имам още една добра новина за вас – всяка от книгите има асоциирана „Игра за начинаещи“. Това е комплект, който съдържа всичко необходимо, за да могат до 5 човека да изиграят едно приключение (герои, готова история, зарове, карти и т.н.) След това има 1 допълнително приключение, което можете да си свалите безплатно от сайта на FFG и да продължите да играете със същите герои. Тези пакети струват около 50 лева единия, така че за по 10 лв на човек можете да си прекарате 1-2 (или с допълнителното приключение до 5-6) доста забавни вечери.

Магазинът, в който се тества.

За Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'
От 7 години съм фен на хобито и съм минал през всякакви жанрове, тематики и механики. С времето си намерих нишата и когато не копая за нови бижута в Kickstarter играя с приятели. И все пак съм си Explorer, защото гледам да съм в крак с новите неща, които се задават на хоризонта на бордовите игри и да осведомявам своевременно.