събота, февруари 24, 2018
Заглавна страница » Настолни игри » Space Movers 2201 – космическа игра с едно различно мятане на зарове
Space Movers 2201 – космическа игра с едно различно мятане на зарове

Space Movers 2201 – космическа игра с едно различно мятане на зарове

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Историята и темата в играта са може би най-важните неща, които аз търся във всяка игра, която се представя за тематична. Ако дизайнерите успеят да ме потопят в света, който са сътворили, значи играта е успешна. Нали? Е… не винаги.

Игра, развиваща се по история

Всичко в Space Movers говори за история и тема. От илюстрациите, през механиките, дори до книжката.

Играта пристига с две книжки. Еднаta е с правила, а другата с предисторията на играта.

Тази предистория е разказана с помощта на отлично нарисуван комикс. Ако тази история ви се стори леко повърхностна (както на мен ми се стори), можете да посетите сайта на KnA Games и да разгледате пълната история на всеки един от персонажите и света, в който живеят.

Нацистки ЕС

pic2070162_md

Играта се развива някъде в бъдещето. Светът е управляван от съюз от страхливи планети. Страхливи са, защото всяка не се чувства достатъчно силна сама за себе си. Лидерът на този съюз е дори по-страхлив, защото е влязал в някаква параноя, че всички искат властта му. Поради тази причина е превърнал света в полицейски космос. Всичко и всеки е проверяван на всяка крачка. Хората чувстват, че е застрашено личното им пространство и се образуват организации, които транспортират хора и стоки тайно. Наричат се “Movers”. Нашият екип също е такъв. Странното е, че компанията на нашите хора е сравнително неизвестна и нова на пазара, но някак си за патентовали името „Space Movers”. Как пък никой преди тях не се е сетил за това. Както и да е…

20150809_190634

Групата е съставена от бивше ченге, което му е писнало от полицейщината, приятелката му, с която са се запознали в полицейската академия, дългогодишния му приятел… жабочовек, механик, който е изпаднал от училище,луд професор социопат, който обучава този механик, медицински робот и… бившата приятелка на нашия човек – навигатора. Мда… Явно нашия не знае как да управлява екипа си… и личния си живот.

На мен, този свят малко ми напомня на Guardians of the Galaxy – група неудачници, които се опитват да си стъпят на краката. Дребен животночовек, част от екипа.  От друга страна, цялото контрабандистко усещане някак си напомня на Firefly, а някои от механиките пък препращат към Battlestar Galactica. Въпреки всичко, мисля че темата е достатъчно различна и достатъчно силна да стои наравно с големите имена в индустрията. Темата, не играта.

20150809_190622

Ако си мислите, че това е просто предистория, която я прочетете, я не, малко се лъжете! Да, можете да минете и без нея преди да започнете играта, но това ще отнеме почти цялото удоволствие .

  • Първо, независимо колко играча ще играете, в игра винаги са всичките 7 персонажа.
  • Второ, предисторията се слива със самата игра. Тоест, вие продължавате историята от там, където свършва комикса.

Да,  в играта има два вида евентуално продължение, както и вариация за случайни сценарии, но това далеч не е толкова интересно, колкото предназначената история. Според мен, развиването на играта по история е най-силната и най-слабата част в играта. Колкото и да е интересна една история, тя омръзва след второ-трето изиграване. Със сигурност дизайнерите готвят още сценарии, но за мен е необяснимо защо не са вкарали поне още 5-6. Едва ли ще оскъпи играта. Всеки сценарий отнема 5 карти. Само 5 карти!

Уникалната механика, с която играта се опитва да се продаде

20150807_222117

Space Movers е кооперативна игра. Играчите се опитват заедно да прекарват стоки из вселената.

Основната игра е Вземи-и-занеси (pick up and delivery). Играчите теглят карти всеки ход и те могат да се окажат поръчки. Трябва да закарат кораба до тази планета и те, И САМО ТЕ, могат да извършат транзакцията. Да поясня. Екипът се движи заедно в един кораб. Стигате до планета, от която трябва да вземете товар и единствено човекът, който е взел поръчката може да го вземе. Разбирам, че механично това е измислено, за да затрудни играчите, но тематично няма смисъл. От друга страна, това създаваше доста истории при нашите игри. Как мистериозни хора дават поръчки на медицинския робот и как само той може да извърши тайните си роботски сделки, докато всички го чакат в кораба.

Приликата с BSG идва от там, че по време на хода си всеки играч може да се движи в кораба. Тоест, да посещава различни места – кухня, склад и така нататък. Всяко място дава различно действие – използване на дрон, засилване на кораба, използване на хода на друг играч. Открихме, че кухнята е най-полезното място. Тя позволява да използвате действието на друг играч по време на вашият ход. Тематично не съм сигурен какво означава, но от това избухнаха много „ходи в кухнята ми направи сандвич“ тип смешки.

За да спечелите играта трябва да минете през определен брой мисии, които ви казват какво да правите. За да загубите обаче има няколко начина. Могат да ви хванат нацистите от планетарния съюз, можете да загубите всичките си ресурси или можете да гръмнете по някои други начини, които ги пише в разни карти със случки.

През по-голямата част от играта ще правите „проверки“. Всичко в играта изисква „проверки“. Абсолютно всичко! Центърът на играта е да се хвърлят 10 стенни зарове и да се падне 5 или повече. Всяка мисия определя кой участва в проверките. Затова и всички персонажи са в игра всяка игра. Всеки си има собствен зар.

Ето и хитрата част.

Източник на снимката: Boardgamegeek.com

Източник на снимката: Boardgamegeek.com

В капакът на кутията се слага една от 4 възможни дъски и вътре се хвърлят заровете един по един.  Ако някой зар не показва това, което искате, следващият играч може да го блъсне със своя зар и така да промени числото. След като всеки хвърли по един зар, активният играч има един шест стенен зар без цифри, който се използва само за блъскане на други зарове. Тоест, един последен шанс за победа. Целта е в края на проверката всички зарове да показват повече от 5. Ако дори и един не отговаря на това изискване, проверката се проваля и сте пропилели цял ход.

За да не отнема много място и за да е удобно на всички, дизайнерите са измислили една малка поставка,която се поставя в средата на основната дъска. Върху тази поставка се слага кутията за заровете и така тя не пречи на никого.

Странното обаче е, че дъските, върху които се хвърлят заровете са сравнително по-малки от капака. Това е сравнително досадно, тъй като те не застават плътно в кутията и често заровете се падат калъч.

20150807_224823

Всеки от персонажите има различно умение. Някои от уменията са свързани с мятането на заровете, някои с останалата част, някои са безполезни.

Да, установихме, че уменията изобщо не са балансирани. През по-голямата част ще мятате зарове в кутията и това реално е най-забавната част от играта. Много често ще се налагате да избирате кой да отиде на определена мисия, или „проверка“. Естествено, че ще предпочетете играчите с полезни умения за заровете.

Това автоматично изключва една голяма част от персонажите, освен ако мисията не ги задължава да се включат. Имахме една игра, в която единият от играчите се включи единствено в последната битка, с която спечелихме играта. Като добавим, че това е кооперативна игра, в която е възможно да има алфа играч, ако не участвате в„проверките“ и някой постоянно ви диктува какво да правите в ходовете ви извън тях, това си е направо изгубен час и половина.

Като говорим за уменията, играта е така проектирана, че би трябвало да е най-добра с максималните 7 човека и би трябвало да е зле с повече от 4. Объркващо?

  • Първо – кооперативна игра с повече от 4 е тегаво. Много обсъждане, много мнения и дълги ходове.
  • Второ – ако не играете със 7, тогава някои от персонажите няма да са в игра… но ще са в игра. Тоест, ще можете да им ползвате заровете, но не и уменията.

20150807_222104

Да не говорим, че умението на гаджето на нашия човек е почти безсмислено ако играете с базовата дъска за хвърляне на зарове. Ако използвате другите пък става твърде силно. Нейното умение гласи: След като хвърлите зара, можете да го сложите където си искате в кутията. Допълнителните дъски имат места, където ако попадне зара ви или автоматично губите или зара автоматично е успешен, независимо от резултата.

Играта има проблеми, така е. НО!

Заключение

Аз харесах Space Movers. Още преди да получа играта бях развълнуван за нея. Знаех, че темата ми харесва и че якото блъскане на зарове ще ми допадне. Играта се загуби два пъти преди да стигне до България и пътят си заслужаваше. Историята е доста приятна, светът е отлично изработен, комиксът добавя към темата изключително много. Това е стандартна кооперативна игра с никакви иновативни елементи отвъд мятането на заровете в кутията. Дори постоянното монотонно вземане и носене на стоки наляво-надясно не дразни. Всичко е леко и динамично. Да, играта страда от проблема с алфа играчите.

Механиката с мятане на зарове в кутия и блъскането на следващите зарове в предната е забавна и честно казано няма да се изтърка бързо. Трябва да имате предвид обаче, че това е цялата игра. Не очаквайте дълбоки стратегии. Играта е ясна – вземи това и отиди там. Почти няма да имате решения за вземаме. Цялата работа е да изтърпите няколко минути, докато отново ще хвърляте заровете.

Играта е лековата, приех я за такава каквато е и много ми допадна, но…

За съжаление, Space Movers е с кратък живот. Няма да имате време да гледате как прохожда пред вас, дори няма да се насладите на чудесните моменти от първите й думи. Не. Веднага щом я отворите, от досадното сменяне на първите наакани памперси директно ще скочите в трудните и нервни тийнейджърски години. Докато успеете да се справите с кофти характера на вашето необяснимо отроче, то вече ще е на 46 и ще се чудите как да се стигна до там, че не можете да го изритате от мазето си.

Е, аз знам как се стигна до там и успях да се разделя с него.

Повтаряемостта на играта е изключителен минус за Space Movers. Още след втората игра ще чувствате, че правите едно и също. Силата на играта е разказването на историята и ако играете със случайни сценарии, цялата тази работа се изпарява. Ако играта пристигаше с много сценарии или още по-добре – кампания, гарантирам, че щях да я запазя. Даже можеше да сложат и механика с предател. Не мисля, че е толкова трудно. Все е нещо, което да държи Space Movers свежа. Дори и да обещаят такива неща в бъдеще, аз намирам това оправдание за непростимо и съм разочаровам от иначе готините хора, които положиха толкова труд, за да стигне това копие до мен. Почти ме е срам.

С едно изречение – Space Movers е страхотна лека кооперативна игра с почти никаква преиграваемост. Ех…

ПЛЮСОВЕ:

  • Страхотен арт и тема
  • Чудесно поддържана история
  • Забавна и иновативна механика с блъскане на зарове

МИНУСИ:

  • Почти никакви значими решения
  • Липса на преиграваемост

Ще остане ли в колекцията ми?

  • О, да!
  • Засега
  • Не
  • О, не!

Защо?

  • Играта вече започна да се повтаря
  • Аз бях най-големият й фен в моята компания, повечето не я харесаха изобщо
  • Липсва ми кампания
  • ЛИПСВА МИ КАМПАНИЯ!

Ако мислите, че тази игра е за вас, може да посетите сайта на производителите.

KnA Games

 

Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.