Site icon Big Box Gamers

Small Islands – Играйте двама. Добра а. Не четете това ревю.

Вече стана клише да казваме – това е като Каркасон, но… Това не прави чест на играта, за която говорим. Дори аз използвам израза „каркасонена игра“. Истината е обаче, със срам или без срам, че това е най-лесният начин да обясниш една игра.

Стига съм се оправдавал, защото днес ще говоря за поредната Каркасонена игра, която уж няма нищо общо с каркасон, но… не е и съвсем така.

Small Islands е красива малка игра, която пристига не само с изумителен изпъкващ арт, но и с качествени дебели плочки. Тук вие ще строите голяма обща карта и ще си слагате къщички из островите, за да бележите точки.

Играта се играе в неопределен брой рундове, които винаги ще бъдат максимум четири. Това се фиксира от уникална система, в която всеки играч може да определи когато точно ще свърши рунда, но може да го направи само веднъж в играта (при по-малко от четири играчи ще има тази възможност повече пъти).  Точкуването в Small Islands се случва в края на всеки рунд и точно заради това силата да спреш играта точно, когато е най-изгодно за теб те превръща в Супермен. Или Батман. Което ви кефи.

Играта е простичка, но не е лесна за разбиране. Поне не и в началото. Поне не и от нови играчи. Ако играете базовата игра (а не би трябвало), тогава всеки играч получава по една карта, на която е оказано условие, което ако в края на рунда се изпълни, вие ще получите точки по друга схема (оказана на същата карта), за всеки остров, на който имате къщичка.

Прочетете го отново. Х 2.

Източник на тази снимка: Boardgamegeek.com

В базовата игра условието и точкуването са горе-долу вързани и имат логика едно с друго. Ако играете играта за напреднали обаче, всеки ще получи комплект от две карти – условие и точкуване. Това значи, че често тези двете няма да имат нищо общо и това е огромен плюс за играта, тъй като базовите мисии са твърде малко и лесно се запомнят. А не искате другите да знаят към какво се целите. Защото тук има хейт. Ще стигнем и до там.

Ето още една от врътките, които правят играта мааалко по-геймърска, и които биха привлекли запалянковците на Seasons. В началото на играта и на всеки рунд, вие не получавате просто по един комплект от условия и точкуване. Вие получавате по два (в началото три). От тези карти вие ще избирате какво ще точкувате този рунд (в началото на играта) и какво ще точкувате следващия рунд. С други думи, всеки следващ рунд ще изпълнявате условия и ще точкувате неща, които сте планирали от предния ход.

В началото на играта е трудно да се планира, тъй като все още картата не е особено разкрита, но от всеки рунд нататък, може да правите хитри сметки, защото виждате откритите острови и възможностите за зилион точки.

Помните ли като споменах къщички? Това е още едно нещо, което трябва да менажирате. Всеки рунд ще разполагате с по 4 къщички, като общо имате 8 в играта, така че внимавайте как ги харчите.

След като някой завърши рунда, този някой първо поставя по една къщичка на който си иска остров и където вече няма къщичка. Открива си картите и показва, че изпълнява условията да сложи там къщичка (най-често – на острова да има определени видове ресурси). След това играчът отбелязва точки за всяка новопоставена къщичка.

Силата да закриеш рунда не се крие само в това да спреш играта точно, когато си изпълнил перфектно условията (защото понякога условието е да има повече от един ресурс, спрямо останалите, а това бързо се променя), но и защото местата за къщички са ограничени.

Играта е особена и изисква научаване, което ще започне да цъка в главата ви след няколко изигравания. По навик първите игри ние се хвърляхме да правим големи острови, но ако обърнете внимание на заглавието на играта – за да сте успешни, вие трябва да контролирате колкото се може повече острови (в повечето случаи).  Причината е, че всеки различен остров се точкува отделно.

Забелязахме и, че в играта може да има „hate placement”.  Това е нещо, с което феновете на Каркасон за запознати. Това е, когато сложите така плочка, че на съседни места да е невъзможно да се сложи друга плочка. Това може да прецака някои идеи на вашите опоненти. Разбира се, не е ЧАК толкова страшно, защото за да се отбележат островите, не е нужно те да бъдат завършени.

Още нещо, което струва да се отбележи е, че играта носи „геймърски дух“. Причината е, че картите с условия и точкуване са ограничен брой и ако играете 4 човека, всички карти ще са в игра през цялото време. Това означава, че вие лесно можете да ги запомните и да се опитате да пречите на другите. Това, заедно и с предните неща, за които говорих, означава, че опитните играчи ще размажат новаците.

За мен обаче Small Islands има три основни проблема, които си противоречат с горния абзац. С други думи – пречат на „геймърството“.

Заключение

Small Islands не е лоша игра. Тя е красива и с изпипани компоненти. Има малко правила и ако успеете да си увъртите главата около тях, всяке следващ път ще бъде все по-динамичен. Играта носи каркасонено усещане повече отколкото много други подобни игри с плочки носят. Причината е, че тук има известна доза хейт драфтинг и хейт плейсмънт, което значи, че можете да поставяте кофти плочки, за да прецакате другите. Това не е лошо, защото я превръща в малко по-гъймърска игра, в която на теория (заедно с планирането на мисии ход напред) можете да прецените стратегия, която да ви залее от точки. За жалост Small Islands може да е твърде случайна и небалансирана, което важи с особена сила в играта с четири човека.

Играл съм я с различна бройка играчи и мога да потвърдя, че в играта за двама Small Islands  блесва както откъм тактика, така и откъм стратегия. Тогава всяко ваше дейстиве има директен ефект върху вас и опонента ви. Да, играта може да бъде малко агресивна и да доведе до „зацикляне“, ако се инатите за някой остров и просто всеки ход го правите по-голям и по-голям, докато някой не се откаже. И въпреки това – за мен това е единственият начин да я играете.

ПЛЮСОВЕ:

МИНУСИ: (с трима и четирима играчи)

Exit mobile version