неделя, ноември 19, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Royals – агресивна евро игра? Възможно ли е?
Royals – агресивна евро игра? Възможно ли е?

Royals – агресивна евро игра? Възможно ли е?

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

 Малко размисли…

Последните няколко години пренаситиха пазара с хиляди настолни игри и човек все по-трудно може да си избере какво да си купи. Е, ние сме тук точно за това, да ви показваме кое какво представлява, да си изказваме мнението и да ви оставим вие да прецените дали дадена игра е за вас или не. Всъщност, за друго исках да говоря.

За да изпъкне дадена игра, тя трябва да притежава качества, които да я продадат. В повечето случаи това са красив арт по кутията, много и тежки неща, страхотни илюстрации и качествени компоненти. Геймплеят също е важен, но не и за окото. Точно поради тази причина, преди години беше пълно с големи и тежки игри, които да ни главозамайваха с епичността си. Почти винаги обаче тези игри бяха фрашкани с излишни правила, десетки малки детайли, които натежават на геймплея, но в повечето случаи не ни пукаше. И сега не ни пука.  Питали ли сте се защо не се произвеждат често такива игри в последно време? Къде е следващият Tilight Imperium?

Настолните игри, както всичко останало също бива повлияно от модни течения. Миналата година например беше модата на микро игрите. Забелязвате ли? Огромните игри от миналото биват заменени с мънички игри с 20 карти. Да, не ги заменят, но все повече ги търсят и то не заради цената. Много хора даже ги слагат в топ листите си… което води до изригването на много други, които тролват – „това не е топ 10 материал.

Аз пък ще кажа – защо да не е? И в двете е вложено голямо количество труд. И като човек, който се е занимавал и с пълнометражни филми и с късометражни“, и със скечове- казвам ви – по-малките неща са по-трудни и в честия случай – по-трудоемки. Така че с увереност мога да ви кажа, че

pic2321254_lg

Гениалните неща почти винаги са прости!

Говорих за тенденции. Е ето и моето предположение за следващите няколко години. Смятам, че игрите, които ще се търсят и логично – предлагат, ще бъдат все по-изчистени, все по-опростени и все по-елегантни. „Елегантна игра“ е израз, който често употребявам напоследък, но това е така, защото осъзнах, че последно време предпочитам да играя такива игри. Нямам време да уча дълги и сложни правила. Нямам време да сетвам масата половин час. Искам просто да седна, да се науча да играя нова игра или да мога да науча приятелите си как се играе за по-малко от 10 минути.

Защо беше всичкото това излияние? Само, за да ви кажа, че Royals е продукт на всичко, което споменах!

Когато за пръв път видях видео с Royals по време на нейното представяне в Есен 2014, играта ми изглеждаше като поредното сухо евро със скучна дъска и кубчета. Дори не изгледах изцяло видеото, а го прескачах.

Няколко месеца по-късно, тази игра стоеше в Buzz листа на BGG и то доста време. Все пак реших да се поинтересувам и първото, на което попаднах беше името на дизайнера – Peter Hawes. За тези, които не знаят кой е това, той е дизайнерът на една от любимите ми игри – Francis Drake. Също така и на Triassic Horror, но нея още не съм играл. Казах си „Хмм…“. Второто нещо, което забелязах в играта бяха изключително простите правила. Казах си „Хмм, а че и Хм…“ С други думи – два пъти „Хмм…“.

Реших да пробвам тази игра да видя дали това Хм, можеше да се превърне в ХА! Ммм!. Отговорът е Мхм! … егати глупостите…

Стигаме и до играта.

Peter Hawes с новата си рожба.

Peter Hawes с новата си рожба.

 Какво представлява Royals?

 В Royals, играчите влизат в ролята на благородници от 17-ти век, които се опитват с влияние и подмолни действия да завладеят в сянка цяла Европа, или поне Германия, Франция, Испания и Англия. С други думи – на кой му пука за темата, събирате точки.

На дъската ще откриете четирите държави и по няколко града във всяка от държавите. Градовете се управляват от различни големци – барони, графове, принцеси и дори крале. В някои градове има повече от един големец. Вашата цел е да контролирате повече от другите играчи. Как става това?

В играта има две тестета с карти. Едно с 4 различни цвята (всеки цвят олицетворява определена държава) и едно с карти интрига. В началото на играта, като в Ticket to Ride, се обръщат три карти с лицето на горе.

pic2302819_lg

По време на вашия ход имате право само на две действия.

Първо действие:

  • Теглите три карти с цвят. Можете да теглите от тези долу с лицето на горе или от тестето с лицето надолу. Или пък смесено от двете. Само че ако вземате карта с лицето нагоре, мястото не се запълва веднага, (като в Ticket to Ride) а се чака края на хода.
  • Или теглите една карта „Интрига“ (за тях след малко) и една карта с цвят.

Второто действие, което е опция – може и да не го правите:

  • Играете карти от ръката и завладявате територия.

pic2302825_lg

Всеки големец има различно изискване, което е свързано с държавата. Примерно – англичаните изискват червени карти, другите държави други по цвят. В зависимост от ранга на големеца, се изискват по-голямо или по-малко количество карти. По-дребните големци може да ви изискват само една или две от един цвят, докато кралят ви изисква цели 8!

За да се намали дозата късмет, всяка карта можете да я замените с които и да са три други карти. Тоест, ако си трупате доста карти, така или иначе след време ще можете да си платите за това, което искате. Само че внимавайте, защото имате лимит на ръката.

 Много точки!

В играта има няколко основни начини за печелене на точки!

Royals се развива в три епохи. В края на всяка епоха има оценяване. Който контролира най-влиятелните хора във всяка държава печели бонус. Вторият по сила играч също. Интересното е, че разликата между първия и втория е много различна във всяка държава. Примерно в Германия разликата е само една точка (6 и 5), но във Франция, тя е огромна – (10 и 4).

Първият, който вземе влияние над големец, печели съответно точки, свързани с този град.

Първият, който има влияние във всички градове в държава, той взема бонус за държавата. Вторият играч, който го направи, също.

Първият, който повлияе на всички видове големци, взема голям бонус. Следващите двама също.

В края на играта, всеки който е повлиял на най-много големци от определен вид, взема бонус за съответните големци. Ако има равни, то…  Стана време да поговорим за уж най-интересната част в играта.

Плочките...

Плочките…

 Започвам с УЖ, защото не е най-интересната част.

Всъщност, това е една незначителна част. Това е една лъжливо привлекателна част.

В играта има плочки с големци. Всеки път, когато влияете на даде големец, вие слагате едно кубче от вашия цвят върху големеца на картата и едно върху големеца на плочката.

В края на играта се броят кубчетата върху плочките. Всеки, който има най-много кубчета върху плочка, взема съответната плочка. Ако има повече от двама равни, никой не я взема. Ако обаче има точно двама равни… чупят плочката на две!

Да, наистина го правят. Плочките са като пъзел. От едната страна е големецът с големите точки, а от другата е нарисуван два пъти с по половин от тези точки. Играчите просто си вземат половината точки под формата на половин плочка. Това е! Няма нищо друго.

Трябва да си призная, че когато видях тези плочки за пръв път си помислих, че има някаква интересна механика скрита зад тях. Ала уви, както е казал, този, който казва „Ала уви“. Не се почувствах подведен, защото играта е много добра, но… някак си очаквах повече от това. Щом дизайнрът си е поиграл да измисли нещо новинко и интересно, поне да го беше развил. Може би това е нещото за окото, за което говорих в началото. Нещото, с което уж искат да грабнат хората. Защото честно казано, ако ме питат какво различно има в тази игра, аз бих казал „Ами едни готини плочки, които се чупят на две!“ „Ууу, така ли? Какво правят?“ „Ами… нищо.“

Както и да е, това е мъничко оплакване. Сега е важно да обърнем внимание на нещо друго. Наистина важно!

 Какво прави играта агресивна?

 Основната разлика от другите евро игри е в това, че Royals е крайно интерактивна игра, на момент стигаща до бруталност!

Това се дължи на картите с интрига!

Всъщност тези карти са също толкова прости, колкото и другите. Всяка карта „интрига“ има два герба – на две държави. Нищо друго.

Когато искате да завземете с кубче дадена територия, но тя вече е взета, вие трябва да използвате карта интрига, която да има герба на съответната държава и разбира се – да платите цената на големеца, който искате да завземете под ваше влияние. В този случай избутвате кубчето на другия играч и се настанявате там. Другият играч не губи кубчето си, а го слага встрани, за да се отбележи, че има кубче в този град все пак.

Картата е много тясна! Дори само с двама играчи, още на втората епоха се налага да се сбием за територия. Представете си какво е с пет! Налагане на шамари и ритници в бъбреците още от втория ход! Кой коя територия в кой момент ще вземе, разбирателства между играчите кой кого да не закача… Също така е възможно да има провалени сделки и развалени обещания, и може би приятелства.

Ако търсите лека евро игра без конфликти и искате да играете Royals ви препоръчвам да не играете с повече от трима играчи. Но… пак не е гаранция. Ако търсите обаче игра с много взаимодействие и агресивни решения, Roayls e за вас!

pic2241693_lg

 Заключение

Щом прочетох правилата си зададох един въпрос! Възможно ли е? Случва ли се? Дали най-после ще намеря по-добра семейна игра от Ticket to Ride? Дали ще открия нещо с толкова лесни правила, ясни действия и подходящо за нови хора? След като играх за съжаление и за щастие открих, че отговорът за пореден път е „Не“. Въпреки очевидните прилики с влакчетата (със събирането на карти от еднакъв вид), Royals е твърде агресивна, за да се играе с нови хора или в семейна обстановка. Разбира се, в някои случаи може и да действа – ако познавате добре хората, с които играете и ги предупредите какво следва. Това, че не е по-добра семейна игра от влакчетата не е лошо нещо. Напротив.  Това ми дава причина да имам и двете игри!

В играта ходовете са мигновени! Ходът ви няма да продължи повече от 30 секунди. Защото вие просто вземате карти и слагате кубче. Дори и няма какво толкова да мислите къде ще сложите кубчето. Обикновено имате ясна идея какво искате да направите – дали искате да завземете бързо всички градове от определена държава, дали гоните всички видове големци или пък просто се борите за надмощие в държава за точките в края на епохата. Основният избор идва от това, кои карти сте готови да жертвате, като ги ползвате да си платите с тях липсващите от определен цвят. Всичко е ясно и се действа за миг! Цялата игра продължава максимум час, с по-малко играчи – още по-малко!

Простите елегантни правила, изчистените компоненти и бързите ходове правят играта подходящ кандидат за оставане в моята колекция. Секцията ми вече е пълна и всички игри, които остават, имат силата да бъдат играни често! Защото Royals определено е игра, която е измислена да се играе често!

 

ПЛЮСОВЕ:

  • Елегантни механики
  • Голямо взаимодействие между играчите
  • Бързи ходове
  • Кратко времетраене – под час
  • Уникални плочки, които се чупят на две

 МИНУСИ:

  • Суха и скучна дъска
  • Играта може да е твърде агресивна за някои играчи
  • Плочките не вършат никаква работа, освен да се чупят на две

За съжаление, играта все още не може да се намери в България, но очаквайте скоро и това да се случи. Дайте й малко време. Все пак това е съвсем нова игра.

Ако ви е харесало ревюто и като цяло нашия сайт, моля да ни подкрепите! А ние ще ви благодарим с подарък – игра!

Дарение за сайта

Източник на снимките: Boardgamegeek.com

 

Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*