вторник, ноември 12, 2019
Заглавна страница » Настолни игри » Rise of Tribes – Безопасната игра с контрол на територии
Rise of Tribes – Безопасната игра с контрол на територии

Rise of Tribes – Безопасната игра с контрол на територии

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

Внимание: Всички снимки са направени с подобрените компоненти.

Понякога игрите са по-зрели от това, което са. А понякога само така си изглеждат.

Rise of Tribes е особено животно, защото концептуално играта е елементарна, но щом видите всички компоненти разположени на масата и започнете да обяснявате правилата, тя може и да звучи като много по-сложна от това, което е.

Сложността не е единствената илюзия обаче. На теория играта използва идеята за контрол на територии, която автоматично значи много битки и агресия. Битки има, наистина. Териториите ще ви бъдат отнемани, наистина. Но играта… не е толкова агресивна. Бих казал, че е почти приятелска. Причината се дължи във факта, че тук си стъпвате на краката почти инстантно.

Rise of Tribes използва редица познати идеи и една нова, оригинална механика.

И понеже тя е най-уникалната част на играта, да започнем с нейната дисекция.

В играта има 14 шест стенни зара. Всеки зар има три различни страни – две празни, две луни и две слънца.

На дъска, близо до централното поле, са написани четирите основни действия на играта. Над всяко действие има три зара. По време на вашия ход вие хвърляте два зара и с тях ще решавате кои две различни действия ще направите от възможните четири.

Всеки път щом изберете действие, вие избутвате с новия зар другите три и така най-десния отпада. След като избутате зара гледате кои три страни се показват. Ако имате повтарящи се луни, ще направите слаба версия на дейстивето. Ако имате повтарящи се слънца, ще направите силна версия на действието. Във всяка друга ситуация – вие ще си направите нормалното действие.

Пример с движение. При нормална ситуация, можете да движите четири фигурки. Ако имате луни – само две, а ако имате слънца – шест.

Това в повечето случаи няма да е толкова решаващо и винаги ще имате полезни ходове, но все пак понякога точно това, което ви трябва няма да можете да извършите. По време на първата ви игра ще си помислите, че всичко е късмет, но с опита си ще осъзнаете, че за да се справяте добре, трябва така да манипулирате ситуацията, че да не давате много опции на опонентите си. Изисква се време да си омотаете мозъка около идеята, но щом ви щракне, ще се забавлявате с тази врътка. В началото си мислих, че е усложнена „action selection” система, но като я схванах, осъзнах, че това е просто още една механика за взаимодействие между играчите.

Rise of Tribes е евро игра, без съмнение. Събирате ресурси, строите си с ресурси, дори и битките са класически едно към едно ситуации без случайност.

Това, което разграничава играта от повечето евро игри обаче е характерът на състезание. Тук отново събирате точки, но играта не трае определен брой рундове, а рязко свършва щом някой направи 15 точки.

Това дава огромно предимство на първия играч, защото той на практика има най-много време за изпълнение. Да, заради това старта на останалите играчи е малко по-добър, но не мисля че това скъсява дистанцията. Повечето игри на Rise of Tribes са близки и кой е първи е от съществена важност.

На теория всичко в Rise of Tribes се върти около едни селца, които се строят трудно, но ви дават доход от точки всеки ход. Ако успеете да настроите две-три такива, това ще е безумно предимство. Но… ще си извикате сами шамари на главата, защото другите бързо ще ви скочат.

Както казах – битките са бързи и не е особено трудно да вземете дадена плочка на вашия ход. Да, може да имате много жертви, но ако се позиционирате особено добре, няма да се изпотите.

На практика… всичко в Rise of Tribes се върти около малко тесте с карти, което всеки играч има.

Едно от основните четири действия е да теглите карти от това тесте. Картите са два вида:

  • Специални умения
  • Условия за точки

Първият вид се плаща с ресурси, а вторият – трябва да спазите определени условия, за да получите определени точки. Тестетата не са огромни и можете да ги запомните след няколко игри, защото е важно да знаете, че например има карта, която ви дава 3 точки, ако имате хора на осем плочки. Така ще можете да гоните цел преди да сте я изтеглили.

Това тесте е както вкуса на играта, така и горчилката. Проблемът се явява, когато уменията ви се окажат в дъното. Те са силни и освобождаващи и когато някой друг може да се движи с две полета на ход, а вие с едно… ами не ви прави живота по-лесен.

За щастие това се контрира с един от модовете, които идват с играта. Когато си направите село, можете да изкарате шаман, който да копира уменията на другите играчи срещу ресурс. Рискът при шамана се крие в това, че ако някой го убие – ще получи точка.

Разнообразието на Rise of Tribes е несъмнено извън всякакви класации.

  • Първо – таблото, върху което ще играете е различно всеки път.
  • Второ – има допълнителни плочки с различни умения, които можете да вмъквате както си искате.
  • Трето – има огромна купчина от плочки със случайни събития
  • Четвърто – Имате избор от десетина племена, всяко от които има две умения. Вие си избирате кое от двете умения да ползвате за цялата игра. Често тези умения ще ви насочат в дадена стратегия, така че не са за подценяване.

Компонентите са… окей. Нарочно ги оставих за последно, защото има едно нещо, което вдига Rise of Tribes поне с една оценка нагоре. Това е „Deluxe Upgrade” компонентите.

В базовата игра има просто стандартни токъни, докато това разширение добавя… ами всичко, което видяхте от снимките. 

Източник на снимката: Boardgamegeek.com

По принцип не позволявам лъскавината чак толкова да ми влияе (затова и не съм най-големия фен на CMON), но тази игра успя да ме спечели с мамута. И със съблезъбия. И  с всичко останало, което идва в малката кутийка. Да, Rise of Tribes ми е безплатно ревю копие, но делукса просто трябваше да си го купя. Ако си го намерите – препоръчвам ви направо да си го вземете с базовата кутия. Не е безумно скъпо.

Заключение

Rise of Tribes е изпипана игра. Механиките са солидни и макар не всичко вътре да крещи от оригиналност, аз се радвам, че създателите са компенсирали комплексите си с огромно разнообразие и фантастична опция за алтернативни компоненти.

Тук контролирате територии и макар битките донякъде да напомнят Meeple War, не очаквайте военна игра. Напротив – Rise of Tribes е класическо евро, в което менажирате ресурси и купувате точки. Разликата от подобните игри се крие освен в състезателния характер, така и липсата на дългосрочна стратегия. Тук вие по-скоро реагирате ход за ход и действате спрямо целите, които сте си изтеглили.

Системата със заровете изглежда като отцепена мини игра, но веднъж щом схванете каква й целта, ще можете дори да манипулирате опонентите си… до известна степен. Защото ако някой е твърде напред в точките е много трудно да бъде хванат, понеже тук лесно си стъпвате на краката, ако ви заритат с шамари.

С едно изречение – Rise of Tribes може да се гордее с това, което е постигнала и макар да не е най-добрата игра на 2018, трябва да се има предвид, че това беше силна година. Много силна година.

ПЛЮСОВЕ:

  • Гладки механики
  • Оригинална система за избиране на действия
  • Простителен контрол на територии
  • Огромно разнообразие от модове и варианти
  • Страхотен „deluxe upgrade”…

МИНУСИ:

  • …който трябва да си купите отделно
  • Късметът в тегленето на карти може да е решаващ
  • Ефект на снежната топка
  • Бийте се за това кой ще е първия играч. Сериозно говоря. Може и в лицето, да.

 

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*