неделя, ноември 17, 2019
Заглавна страница » Настолни игри » Nippon – на върха на евро игрите
Nippon – на върха на евро игрите

Nippon – на върха на евро игрите

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

Това е първият ми сблъсък с игра на What’s Your Game и се надявам да не е последният. Причината е проста – за мен Nippon е една от най-добрите сухи евро игри, които съществуват на пазара.

Противоречивото ми изречение горе вероятно е направило впечатление на новаците в хобито, но съм сигурен, че за евро ветераните изразът „сухо“ им е минало покрай ушите. Те са свикнали с „мех“ визия и евтина козметика, от която най-много да ви излязат пъпки.

Както феновете на добрите механики знаят – Външният вид не е от значение, ако отдолу се крие секси дълбочина, която да възбуди мозъчните ви клетки.

Е, скъпи мои настолни гийкове, пригответе си пръстените и разпращайте поканите, защото открихте половинката си.

Всички шамари по външността на играта не означават, че Nippon е бездушна. Напротив – ако й дадете шанс, ще откриете тематичност… от време на време. Някои от идеите могат да се обяснят с механиките. Някои. За други ще ви трябва сериозни опиати и поне литър концентрат от Танг, за да можете да отключите надрусаното си въображение.

Тематично, вие се намирате в разцвета на индустриалната революция на Япония и ръководите огромни конгломерати, които отговарят за развитието на империята пред своя император.

За да бъда тематично по-акуратен. Вие строите сгради и владеете територи, за да събирате точки.

Nippon е сериозна и тежка игра за големи, така че е време децата, които прохождат все още в хобито да си лягат.

Тежестта на играта не идва от много и сложни правила… въпреки че има едно стабилно количество. Всъщност, ако сте опитен хардкор геймър, тези правила биха ви се сторили дори обрани.

Сложността на играта идва от масивното количество мозъчно напрежение, което Nippon провокира със своят Sandbox характер.

Още от началото на играта, всичко е отворено пред вас и няма нищо, което да ви насочи към определен стил на игра.

Да, Nippon е игра с изграждане на двигател, но възможностите са толкова много, че запалването на този двигател ще изстиска силите ви още преди да сте започнали.

Вие сами трябва да си сложите капаците, но това не е толкова просто. Да, можете да измислите определен път, който да следвате, но този път не се свежда до обикновеното „Просто ще си купувам повече от това…“. Тук всяка стратегия има своите сериозни нюанси и как маневрирате покрай нея е ключът към победата. Освен това,  в играта има механики, които биха ви наклонили везните в определени посоки от време на време, така че не е лошо да бъдете малко диверсивни (има ли такава дума?).

Не мога да опиша всички правила в играта, тъй като не са малко, а и са доста… абстрактни, затова ще се опитам да синтезирам идеята и оригиналните части в реализацията й.

В основата си, Nippon е игра за контрол на територии, като правите-каквото-правите, в края на краищата това е нещото, което е най-важно. Да, всеки има собствена машина за изкарване на точки, но ако не се запишете на дъската с териториите – забравете да спечелите.

Това не контрастира с казаното по-горе за изграждането на личен двигател, защото всеки има различен начин, по който да влияе на централната карта.

Играчите имат собствени табла, върху които ще събират работници, от там ще строят влакове и кораби, също така ще менажират доходите си за пари, въглища, знание… дори сами ще определят как ще точкуват всичко в края на играта.

Системата за точкуване е едно от най-интересните неща в играта и един от редицата оригинални елементи.

Ако извършвате определени действия и вземате определени оптимални решения ще можете да се сдобивате с модификатори, които да слагате върху вашата дъска. В края на играта тези модификатори ще ви дадат точки. Пример: Модификатор с 5 означава, че ще ви даде по пет точки за определена постигната цел. А целите в играта са… много.

  • Строене на кораби
  • Строене на влакове
  • Строене на сгради (в играта има 24, а ако имате разширението – още 12!)
  • Подобряване на знанието
  • Подобряване на въглищата
  • Изпълняване на конкретни мисии
  • Присъствие на картата
  • Събрани пари

Сградите са център в играта, защото освен че всяка една ви дава специално умение – всяка произвежда конкретен ресурс. Ресурсите ви са нужни основно за плащане на локалния пазар, за да можете да си слагате присъствие на голямата карта в средата… но често ще са ви нужни и за други благинки. В играта има три точкувания, като при всяко ще се точкува това присъствие. Точките за контрол на територии за збилион, така че ако изостанете там… Абе, не изоставайте.

Основната механика, по която се извършват действията (в играта има 9 различни действия) се извършва с оригинална механика за… вземане на цветни работници. Идеята е крайно абстрактна и ще ми е много трудно да ви я обясня, затова ще ви я кажа така – колкото повече работници от различен цвят използвате, толкова повече пари ще трябва да плащате. Парите в тази игра са крайно кът, така че ще се опитвате да оптимизирате цветовете работници.

Работниците се разпределят на случаен принцип по възможните действия, което значи, че понякога няма да е оптимално да правите каквото най-много искате. Ще ви се налага да вземате трудни решения, които може и да ви отклонят от крайната стратегия.

В Nippon има още много малки и големи правила, които превръщат играта в богато преживяване… което за жалост е трудно да се обясни не на живо.

Играта определено не е нова, но тази година излезе мини разширение – Nippon Keiretsu, което добавя 12 сгради. Не ви е абсолютно нужно, но това са си още цели 12 специални умения. Ако ще си вземате играта, можете да си го метнете отгоре. Препоръчвам.

Заключение

Nippon e зашеметителна игра. Буквално. Тя не си поплюва. Това е безпардонно дълбока игра, която не се стреми и за секунда да спечели кежуъл геймърите. И това е, което ние геймърите можем да оценим – смелостта да бъдеш тясно ориентиран към конкретната си публика.

Да, играта е визуално скучна и компонентите са „мех“, но купчината от оригинални механики и безкрайните възможности за стратегии превръщат Nippon в една от най-добрите евро игри, които съм играл.

Трябва да имате предвид, че това не е стандартна „аз си правя двигателчето на моето си бордче и не се занимавам с мъничките си другарчета“ игра. Не. Nippon е агресивна и непростителна игра, в която, за да спечелите трябва сериозно да наритате противниците си на централната дъска. Тази брутална натура няма да е непозната за феновете на контрол на територии. Разликата от стандартните игри с контрол на територии обаче е, че не е толкова лесно да шамарите опонентите. Тук трябва добре да планирате ходовете си и да не оставяте нищо на шанса. Това предоставя задоволително чувство на майстор на ритниците и когато спечелите, знаете, че сте спечелили благодарение на вашите усилия. Така че „bragging rights” са си съвсем валидни. Препоръчвам играта на всяка геймърска група, която обича тежките евро игри… които не продължават твърде дълго, между другото.

ПЛЮСОВЕ:

  • Купища оригинални механики
  • Sandbox усещане за свобода на изборите
  • Безброй тактики и стратегии със задоволителна отплата
  • Огромно взаимодействие между играчите
  • Продължава само 2 часа, което е рядкост за такъв тип игра

МИНУСИ:

  • „Мех“ визия
  • „Мех“ компоненти
  • Механиките често нямат нищо общо с темата

 

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*