четвъртък, ноември 23, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Meteor – 5 минути напрегнат екшън и вълнение!
Meteor – 5  минути напрегнат екшън и вълнение!

Meteor – 5 минути напрегнат екшън и вълнение!

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Продължавам със серията малки и леки игри на Mayday Games. Момент… Леки ли казах? Метеор може да дава вид на лека игричка, особено когато на кутията пише, че продължава само 5 минути, но… тези 5 минути са изпълнени с толкова напрежение и мислене, че ще имате усещането за много по-голяма игра. Така че имайте предвид това, когато четете това ревю.

I don’t wanna close my eyeees…

В Метеор, играчите влизат в ролята на учени, които изработват ракети. Тези ракети са нужни за унищожаването на огромни метеори, запътили се към Земята. Учените трябва много бързо да се координират, за да могат заедно да гръмнат тия проклети метеорити. И то бързо! Много бързо!

Източник: Boardgamegeek.com

Източник: Boardgamegeek.com

Хаоса и безнадеждността

Метеор е една от най-странните игри, които съм играл. Това е игра в реално време и без никакви ходове. Не, не като Escape. Много по-странно. И по мое скромно мнение – по-забавно.

Много трудно мога да ви обясня цялата игра, но във всички случаи сигурно бих се справил по-добре от книжката, която въпреки малкия си вид, ще се наложи да я препрочитате отново и отново. И то не е защото има много правила, просто защото книжката си е зле.

Не искам да обяснявам подробно правилата така или иначе, защото сигурно ще се объркате. За да разберете напълно всичко, трябва да изиграете една игра. След което ще сте още по-объркани. След това ще трябва да изиграете още една игра, и още една, и още една. После най-после ще си кажаете – Ааааа!

Това не трябва да ви плаши, защото играта е дълга максимум пет минути. От друга страна, едва ли ще искате да играете повече от 3-4 игри подред, защото играта е натоварваща. Който е играл игри в реално време, знае, че този жанр винаги си уморява.

Бла-бла-бла, как се играе?!

108afa9e5df611e4b4e0f23c91709c91_1414427214

Ок, ама да не кажете, че не съм ви предупредил.

Всеки играч получава карта, която символизира неговата установка. Там той може да гради един от три проекта. Ракета, сграда или преоборудване.

В средата на масата се поставят пет пясъчни часовника с по 1 минута пясък във всеки. До тях има тесте с метеорити и от там се теглят определен брой метеорити. На гърба на картите с метеорити е показана вероятната здравина на метеорита (подобно на Kingsburg). Например – „1-3“ или „2-4“ .

Всеки играч получава определен брой карти. Картите могат да бъдат сгради, ракети или ресурси (нужни за сградите и ракетите). Всяка ракета е с някаква цифра. Това е силата, която е нужно да съответства на цифрата на метеорита, който иска да разбие.

Определя се играч, който да следи за времето и играта започва.

Източник на снимката: geekdad.com

Източник на снимката: geekdad.com

Всички едновременно започват да правят проектите си. Ако някой сложи ракета на установката си, трябва да я зареди с нужния ресурс, за да може да я изстреля. Ако няма ресурса, някой може да му помогне и да сложи на установката този ресурс. Ако никой няма и няма как да се сложи, играчът има избор. Или да махне започнатия проект напълно, за да започне друг (като изхвърли ракетата) или да пасува. Когато всички пасуват, метеорите се засилват и се приближават още повече. Но пък играчите ще могат да теглят допълнителни карти.

Ако играчът успее да зареди ракетата с необходимата енергия/ресурс, той може да реши да я изстреля по някой метеорит или да се кооперира с друг играч и двамата, или повече, да изстрелят ракетите си по по-голям метеорит. Играчът си избира метеорит и го обръща с лицето на горе. Ако цифрата е точно същата като тази на ракетата, всичко е супер – метеоритът е унищожен. Ако е по-голяма, тогава нищо не се случва, сори. Ако обаче цифрата на ракетата е по-голяма, тогава метеоритът е унищожен, но се пръска и някак си дава сила и бързина на останалите метеорити. Те се засилват повече и автоматично всички метеорити се приближават едно ниво по-близо към земята. Сменя се часовника преди да е изтекъл пясъка.

Когато пясъкът и на последният часовник изтече (пет часовника – пет нива),  всички губят.

Освен ракета, играчът може да построи сграда, която помага на всички – да се теглят повече карти и други подобни неща. Сградата също трябва да бъде снабдена с ресурси.

Последният проект, който може да бъде направен, това е преоборудването. Играч може да сложи на установката си пет еднакви или пет различни ресурса или ракети и след това да ги изхвърли. Тогава всички теглят допълнителни карти.

Това е общият принцип на играта. Казах ви, че не е просто за… О, да! Забравих да спомена една малка подробност.

Правите всичката тая работа… без да говорите! Точно така, това е кооперативна игра, в която нямате право да говорите! И имате само 5 минути! Всеки ще маха с ръце, показва, мънка и ядосва… докато някой най-накрая не построи комуникационни център. Да, за щастие щом някой направи тази сграда, всички могат да започнат да си говорят. Казвам ви, щом някой изтегли тази карта и я сложи на установката си, всички трябва да се концентрират в нея. Това е най-голямото облекчение. Не виждам как играта може да се спечели без нея. Поне при нас не се е случвало.

Meteor-Special-Cards

Източник на снимката: Boardgamequest.com

 

Ta… Това е общия принцип на играта. Да, има още доста малки неща от типа на уменията на метеоритите, кога се обръща часовникът настрани, уменията на другите сгради и така нататък, но играта и без това е доста богата от избори и неща за правене, така че няма да ви затормозявам още. Интересно е, че обяснението на правилата е много по-дълго от самата игра. Както казах – това е сериозна тежка кооперативна игра, сбита в напрегнат пет минутен хаотичен екшън! Добре де, не толкова хаотичен. Ако всички знаят какво правят, играта може да бъде и стратегическа… само ако можете да мислите бързо. Обикновено нямате време за планиране на тактика, заради цялата тази параноя.

Един съвет. Послушайте хората, които са ви писали в книжката, че е по-добре първата ви игра да играете без правилото за забрана на говоренето, както и с открити метеорити. Ще искате да знаете поне малко какво се случва на масата, защото иначе ще свършите играта без да сте разбрали изобщо къде се намирате, кое е диван, кое е фотьойл и кой е убиецът на Лора Палмър.

Разни модулчета

Метеор е успешен Кикстартър проект и типично за такава игра, в кутията има разни допълнителни благинки, с които можете да си украсите играта.

Специални умения – това е единственият модул, който съм играл. Той дава специални умения на всеки играч. Има доста такива в кутият – от допълнителна установка, до право да поглеждаш картите на съседите или да започнеш проект върху техните установки (обикновено, за да помогнеш на някого с проекта му, първо той трябва да го е започнал).  Според мен няма да имате никакъв проблем да си добавите тези неща още на втората игра. Не чупят кой знае колко правилата и няма да усложнят играта. Това са малки способности, които само ще допринесат цветец.

Босове метеорити – Не знам защо Mayday Games са решили, че играта би могла да е лесна за някого, че чак са добавили босове – това са мега метеорити с много високи стойности и гадни умения. Е, ако ви се мре по-бързо от обичайното, винаги можете да се измазохистирате с това.

Предизвикателства – Бих се повторил с горния абзац. Общо взето, това са анти-умения. На жаргон – „хендикап“. Слагате  пред себе си на случаен принцип нещо гадно, което ще ви пречи в играта. Дали няма да можете да помагате на някой играч или няма да можете да говорите на друг, всякакви такива простотии, които въпреки, че вкарват още по-голяма трудност на и без това почти невъзможната игра, са всъщност интересни и могат да предизвикат смях. След играта, разбира се. По време на играта нямате време да се смеете.

Meteor-meteors

Източник на снимки: geekdad.com

 

Заключение

Метеор е хит. Въпреки, че повечето хора, с които съм я играл не бяха особено запленени от играта, аз все още смятам, че задоволството, което успешното завършване на мисията докарва си заслужава инвестираните няколко минути. Да, печелил съм играта.

Не искам да говоря от името на тези, които не я харесаха, но моят опит с играта показва, че наистина в началото всичко изглежда странно, объркано и хаотично. Да не говорим, че поради вглъбяването, многото неща, които трябва да се правят и краткото време, с което разполагаме, често се допускат грешки в правилата и се забравят часовниците.

Също така е особено важно, когато се теглят картите, всеки да си взема, а не да се раздават, защото времето си тече и раздаването отнема повече време… е, освен ако не я играе крупие.

Ако трябва да я сравня с друга подобна игра, а не трябва, аз не бих. Като изключим тоя тъп каламбур в опит на малоумен хумор, наистина – няма друга такава игра. Играл съм доста игри в реално време, но нито една не ми дава такова усещане.  Метеор е истинска кооперативна игра, защото всички трябва да използват картите на всички, но никой няма право да си ги показва. Така че тук, кооперативността идва основно от комуникацията. Ако някой от вашата компания не се чувства комфортно с комуникативните си умения… е, това е добър начин да си ги потренира малко. Не че нещо, ама цялото човечество зависи от тях. Ноу прешър, батко.

Компонентите са си добре, кутията е малко по-голяма от това, което можеше да бъде, но пък ще получите доста игра. Да не говорим за модовете… които вероятно няма да ползвате. Или поне не всички. Не виждам защо някой би ползвал босовете метеорити.

Не мога да си представя да играя играта твърде често. Първо, защото трябват много конкретни хора за такъв тип игра и второ, защото тази игра трябва да се играе поне няколко пъти поред, за да бъде напълно оценена.Ще кажете, че това е много странно за филър игра и бихте били прави, но… Не знам дали бих нарекъл Метеор филър игра. Да, играта е кратка, но напрежението и мисленето, което изисква ще ви източи колкото за едно много по-сериозно и тежко кооперативно изживяване. Имайте го предвид. Стига съм го повтарял.

Повтарям! Харесвам много играта и въпреки, че знам колко рядко ще се играе, смятам, че е достатъчно различна, за да се задържи в колекцията ми… засега.

ПЛЮСОВЕ:

  • Трудна и истински кооперативна игра
  • Победите са задоволителни и вълнуващи
  • Различни модули за увеличаване на преиграваемостта
  • Продължава само пет минути

 МИНУСИ:

  • Неясна не добре подредена книжка
  • Изисква добри комуникативни умения
  • Играта е по-тежка, отколкото изглежда
  • Трябва да играете няколко пъти поред, за да бъдете успешни

Ще остане ли в колекцията ми?

  • О, да!
  • Засега
  • Не
  • О, не!

Защо?

  • Намирам я за доста различна игра и нямам подобна такава
  • Все още търся правилната компания
  • Брус Уилис можеше и да не умира
  • Виж, Бен Афлек…

За повече информация, посетете сайтът на производителите!

Mayday Games
Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*