неделя, ноември 19, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Heroes of Normandie – игра с миниатюрки … без миниатюрки
Heroes of Normandie – игра с миниатюрки … без миниатюрки

Heroes of Normandie – игра с миниатюрки … без миниатюрки

Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

От 7 години съм фен на хобито и съм минал през всякакви жанрове, тематики и механики. С времето си намерих нишата и когато не копая за нови бижута в Kickstarter играя с приятели. И все пак съм си Explorer, защото гледам да съм в крак с новите неща, които се задават на хоризонта на бордовите игри и да осведомявам своевременно.
Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

pic2088588_mdСлед две седмици с по-интелектуални теми е време да направя отново едно ревю. Тази седмица мисля да ви разкажа за една игра, която преди около година получих в резултат на Kickstarter кампанията, която подкрепих. Heroes of Normandie (HoN) е тактическа военна игра, която може да се разгледа и като игра с миниатюрки … без миниатюрки. Какво имам предвид, какво представлява играта и какво мисля за нея ще прочетете по-надолу.

Какво представлява играта?

На този сайт сте чели за най-различни тактически военни игри – от Memoir ’44, през Black & White, та до тактическата игра с миниатюрки Malifaux. HoN е нещо средно между всички тези игри. Както подсказва заглавието, играта се развива на западния фронт на Втората световна война и от едната страна са германците, а от другата – Съюзниците (като има американци или великобританци). Има два режима на игра – в единия се играят готови сценарии с дадени войски за всяка от страните (като в Memoir ’44), а в другия се генерира сценарий и войските се строят на базата на точкова система (като в Malifaux и други игри с миниатюрки). И двата варианта са много забавни, но мисля да обърна малко повечко внимание на това, което кара играта да ми допада много повече отколкото Memoir ’44. В HoN нещата се държат по-реалистично, отколкото в която и да било друга тактическа игра, която съм играл (не съм играл Combat Commander и Advanced Squad Leader) като в същото време правилата са изключително прости и няма нужда от вечно ровене в таблици кое с какъв зар поразява дадена цел. Едно от най-елементарните неща в играта, които ме грабнаха е, че редовите войници НЕ могат да наранят танк. Въобще. Дори да хвърлят 6-ца на зара те просто не могат да поразят тежка броня – логично, въпреки начина, по който други игри пренебрегват този дребен детайл. Същите тези редови войници могат да си купят в началото на играта бомби или Panzerschreck-ове и да имат ограничен на брой снаряди, с които да могат да поразяват танкове, но това е нещо, което изрично трябва да се вземе. Всякакви ей такива нещица правят играта да изглежда наистина много реалистична без да усложняват правилата по какъвто и да било начин.

pic1717909Друго нещо, на което никак не съм фен когато си говорим за игри от Command and Colors серията са заровете и командните карти. Заровете са с фиксирани лица и всяка единица удря (или бива ударена) точно на определено лице. Това води до факта, че на танковете примерно им е точно толкова лесно да изметат пехота колкото и на друга пехота. Също така, това значи, че шанса за уцелване винаги е един и същ. В HoN заровете са обикновени, но всяка единица има стойност, която трябва да се хвърли, за да бъде улучена, както и бонус, когато стреля срещу даден вид защита (пехотна, лека броня и тежка броня). Освен това могат да се генерират бонуси при защита, както и при атака, които могат да направят дадена единица да не може да бъде уцелена или напротив – да дадат на дадена атака да уцелва дори на 1-ца. С такъв контрол над шанса в играта, изходът от сблъсъците остава далеч по-дълбоко усещане за контрол отколкото при други игри. Относно даването на заповеди – докато в Command & Colors игрите, това се прави на базата на случайно изтеглени карти (и да, знам, че някои хора разглеждат факта, че трябва да се справяш с тези карти като част от тактиката на играта), които могат да те оставят без възможност да активираш единиците, които наистина ти трябват на даден ход, то тук заповедите се раздават всеки ход на единиците индивидуално, като можеш да дадеш толкова заповеди, колкото командни точки имаш. Опонентът съответно вижда на кои единици поставяш заповедите си (има и блъф заповед, която да обърква опонента), но не знае в какъв ред ще ги активираш. Във всички случаи отново играчът има много по-голям контрол върху тактиката, която ще използва, а ако още не сте усетили – аз си падам да зависи играта по-скоро от моите умения и решения отколкото от късмета.

heroes-of-normandie-d-01b

Игра с миниатюрки без миниатюрки

10403965_502629399870776_1302679035703786800_oНакратко да ви кажа какво имам предвид и тук. Игрите с миниатюрки са по същество тактически военни игри, но има някои неща, които ги различават. Основното нещо е възможността за построяване на собствена армия на базата на определен брой точки. Това се случва като се избират различни единици, генерали и ъпгрейди за армията, след което двете армии се разполагат на терена и се играе за точки (най-често). В другите военни игри, обикновено има сценарии, които ти казват какви войски има от двете страни и няма много възможност за построяване на собствена такава, нито пък за използване на ъпгрейди. В HoN има и двете неща и затова я оприличавам като игра с миниатюрки. Тя наистина хваща усещането за подобно нещо много добре. Това, заедно с готините токъни, които показват различни единици от орлов поглед (вместо като цифри и статистики, както е в много други военни игри) ме кара да я оприлича на фаворитът ми в момента за игри с миниатюри – Malifaux.

Какво мисля за играта?

pic1602638_mdИграта е страхотна. Тя не е идеална и има разни кусури, за които човек може да се хване, но това, което се опитва да направи го прави много добре. Когато я получих преди година не можех да повярвам колко добре са се справили пичовете от Devil Pig Games с дебютното си заглавие и веднага я приех като вариант да играя нещо като игра с миниатюрки. В последствие започнах Malifaux и HoN започна да вижда по-малко игра, което ме натъжи… но за щастие в последно време намирам с кого да направя по 1-2 игри. По-нагоре видяхте какво конкретно ми допада в играта (особено в сравнение с други сходни игри в жанра), така че тук мога да ви кажа за някои от по-страничните неща, които ме карат да харесвам това заглавие. Първо, компанията е много отворена към обратна връзка от страна на играчите. В началото, когато играта излезе, правилата ѝ не бяха най-прекрасните. Имаше някои неща, които направо не работеха, но след активно участие по форумите на играта от страна на играчи и създатели, излязоха поправените правила. Те адресираха всички онези неща, които не работеха в началото. Освен това, системата е много лесна за скинване и още с моето издание дойдоха модове за Dust Tactics и Cthulhu, а пък последния Kickstarter на компанията беше за голяма игра, която се базира на света на Лъвкрафт. Тя използва същата система, като двете игри са изцяло могат да се интегрират една с друга. Не на последно място, има танкове и танкове – германският Stug IV далеч не е Panther по статистики, размер и броня. Абе, като цяло, ако винаги сте искали да пробвате тактическа военна игра, HoN е много добър вариант да го направите. Конкретно и накратко, плюсовете и минусите:

+ високо ниво на реализъм

+ доста прости правила

+ много приятен арт стил

+ мноооооого разнообразие

+ високо ниво на контрол от страна на играча

+ много лесна и интуитивна иконография по всички елементи

+ готини модове

1901949_561371130628227_1541365786_nправилата в играта не са чудесни – трябва да се свалят поправените от интернет

– картите в играта не са отлично преведени и някои звучат малко странно

– високото ниво на контрол наказва грешките на играчите сериозно

– от време на време си има хвърляне на зарчета с молитва

– механизираната армия е сериозна сила и всеки трябва да се застрахова, че има с какво да я контрира

 

Това е от мен за тази седмица. Ако още не сте разбрали, аз съм голям фен на игрите за двама, в които умението има голямо значение и тази игра е точно такава. Е, тя си има и мултиплейър вариант, но честно казано не съм стигнал до него – играл съм само с двама играчи и всеки път е било много яко!

Магазинът, в който се тества.

За Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'

Димитър Симидчиев 'BigBoxExplorer'
От 7 години съм фен на хобито и съм минал през всякакви жанрове, тематики и механики. С времето си намерих нишата и когато не копая за нови бижута в Kickstarter играя с приятели. И все пак съм си Explorer, защото гледам да съм в крак с новите неща, които се задават на хоризонта на бордовите игри и да осведомявам своевременно.

Един коментар

  1. Минуса за правилата отпада, ако човек си купи новото издание което би трябвало да дойде с оправени грешки по единиците и най-новата версия на книжката.

    Иначе мога да добавя още един минус. В кутията има малко предварително готови сценарии. Повечето които могат да се намерят в нета искат поне две разширения. Но това доколкото разбирам се дължи на факта, че HoN е братовчед на игрите с миниатюри и се очаква повечето хора да я цъкат като сами си окомплектоват армията. 🙂

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*