От геймъри за геймъри: Guild Ball

Latest posts by Иван Иванов 'BigBoxWolfyy' (see all)

Започвам със задължителната предистория. Преполагам повече от вас са чували за Blood Bowl. Този абсолютен хит на GW, който присъства на пазара повече от 20 години, до скоро беше абсолютен хегемон сред „спортните“ игри с миниатюри. Защо са кавичките ли? BB е спортна игра, в която се рита топка. Обаче образно казано, не е проблем вместо топката да изриташ нечия глава (даже се окуражава). Всъщност BB си е spin-off на Warhammer Fantasy, така че всички бруталности си идват естествено от сетинга. (бел. авт) Ако си падате по идеята за огрета тупащи елфи на зелена поляна, препоръчвам едноименната PC интерпретация на Blood Bowl.
През последните години експлоатирането на тая тема абсолютно излезе извън контрол. Без да се напрягам много и да правя справки, мога да се сетя за 3 заглавия, в които „спортисти“ с вид на изпечени убийци се опитват да хвърлят кръгло/яйцевидно нещо на определено място. Повечето такива игри са с доста опростени правила и целят широка аудитория.
И тук се намесват героите на нашето ревю. А именно – гилдиите на рибарите и месарите. В Guild Ball персонажите са представители на средновековни занаятчийски гилдии. В момента издателите предлагат 9 различни отбора с по 7-8 различни играча. Всеки един отбор си има starter set с трима от по-базовите играчи и с два такива сета може да се спретне прилично 3v3 меле. Дизайнът определено ме грабна. Фигурките на играчите са изпъстрени с елементи, които са характерни за практикуващите професията – рибарски куки, харпуни, месарски сатъри…
Отборите са много различни като стил на игра. Един бърз преглед на двата отбора веднага издава драстични разлики. Месарите са банда откровени грубияни, с умения насoчени към нараняването и забавянето на противника. От друга страна рибарите разчитат на ефективно движение по полето, по възможност оставайки живи, докато дотичат до гол линията.

 

Уникалните игрови механики изискват съвсем различен подход към отборите. Някои от фракциите определено изглеждат много по-сложни за игра, така че има неявно дефинирани complexity tiers. Въпреки това, из публичните форуми открих доста ласкави мнения за баланса на останалите фракции.

Авторите са решили проблема с разпространението на правилата доста елегантно. На сайта има за сваляне: Quick Start Rules, отделни „книжки“ за всяка от фракциите и една пълна „книжка“ с правила. Дори свободно можете да си изпринтите картите на персонажите и да врътнете един print-and-play, за да решите дали ви харесва, преди да купите. Единствената забележка, която имам е отправена към пълната книжка с правилата. Тя представлява 132 страници пълен хаос. Има Lore секции, разни дребни пояснения сбутани между тях, прекалено различни шрифтове. Quick Start rules пък не съдържат всичко, което ти трябва дори за базова игра, така че вероятно ще се поизмъчите в началото.


Както може би се досещате, книжка от 132 страници предполага доста комплексна игра. Мачът се играе на поле 3х3 фута, което е разделено на зони. Оригиналните такива са скъпички, но пък изобщо не са задължителни. Играчите изпълняват действия с някакъв обсег, който е зададен в инчове. Да, няма да минете без линийка/рулетка 🙂 Друго нещо, без което играта би била доста трудна е scatter template-a, който служи за симулиране на случайно поведение на топката.

 

По време на играта, двете страни се редуват да активират някой от състезателите си. Възможностите са доста, но могат да бъдат групирани в следните категории: преместване по терена (Move), игра с топката (Кick), атака и изпълняване на Play. Plays са емблематични ходове, които са индивидуални за всеки играч и наистина внасят разнообразие и тематичност. Всяко едно действие се заплаща в influence points, които персонажите презареждат в началото на „supply“ фазата. За изпълнението им, играчите хвърлят брой d6 зарчета равен на показателите на dice pool-a им в конкретната категория. Позиционирането на играчите по полето е много важно, тъй като това влияе на трудността на тези хвърляния. Например, ако следвате постоянно чуждия страйкър по петите, на него би му било доста по трудно да стреля успешно, защото ще трябва да извади зарчета равни на броя на противниковите играчи в обсега му. Подобни са и правилата за атака. Изолираните противници могат да бъдат ошамарени доста по-лесно, отколкото тези които се движат като част от група.
Играта продължава докато не се отбележат някакъв брой точки. Напълно интуитивно, единият от начините да си докараш точки е да отбележиш гол. Другият обаче е доста по-забавен – да опукаш някой от противниковите играчи. За тази цел има сериозен инструментариум. Освен уникалните Plays, всяка фигурка си има различна attack табличка (playbook). Спрямо броя на успешни хвърляния в атаката, могат да се използват различни колонки от табличката. Това е още един много прост, но ефективен начин да се създаде уникално усещане за героите и драстично да се повиши броя на тактическите възможности. За да се създаде впечатление за ескалираща динамика, персонажите трупат momentum points, когато успеят да изпълнят някакво действие – успешен пас, смъртоносна атака и тн. MP могат да се използват за да подсилят различни действия в ключови моменти.

Заключителни мисли

Със сигурност разиграванията с базовите отбори на две от по-елементарните фракции не е достатъчно да се види пълната красота на играта. GB вплита в себе си изключително хитри дизайнерски решения, които след като забележиш в конкретни ситуации, си казваш „Уоу, това е много готино“. Не намерих и от досадните и дребнави малки правилца, които често се срещат из сложните системи с миниатюри. Всичко върви много гладко. Играта се усеща балансирана и дълбока. Определено опитните играчи биха били много по-успешни от някой начинаещ дилетант. Персонажите и фракциите са строго индивидуални и тематични. Картите на героите успяват да предадат цялата информация по подробен начин и в същото време не изглеждат като притурка от сборник задачи по физика. GB е много амбициозна и успешно може да се сравнява с родоначалника и еталон за жанра Blood Bowl. Страхотна skirmish игра за любителите на динамичните комбинации и богатия тактически избор.

Ако сте се изкефили на това, което прочетохте, гарантирам ви, че ще се изкефите и ако си поръчате стартови комплекти от тук!

[button color=“green“ size=“big“ link=“http://guildball.com/“ target=“blank“ ]Guild Ball[/button]

[divider]

Източник на снимките: Boardgamegeek.com

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *