петък, май 26, 2017
Заглавна страница » Настолни игри » Fallen – настолна игра с елементи на книга-игра
Fallen – настолна игра с елементи на книга-игра

Fallen – настолна игра с елементи на книга-игра

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Игрите с тъмници ни заливат ежедневно. Постоянно излиза игра с подобна тематика и честно казано започна да ми писва. Или поне да не ме вдъхновяват по никакъв начин. От време на време обаче се появяват игри, които са инспирирани от този тип фентъзи, но дизайнерите са решили да ги направят малко по-различни, малко по-разчупени. Някои разчитат на нещо пречупено откъм темата – Epic Resort, а други – откъм механика и геймплей. Днес ще говорим за втория тип. Fallen е една различна игра с тъмници!

Това е голяма игра и много може да се каже за нея. Ще изброя разликите със стандартните игри с тъмници и може да ви стане ясно дали това е игра за вас или не.  Нека започнем от очевидното!

Игра с тъмници само за двама играчи

pic2362810

В тази игра, единият влиза в ролята на Злодеят, който си пази своята тъмница, а другия играч в ролята на герой, който ще се опита да спаси света от този гад! Герой. Единствено число.

Още от ролевите игри сме свикнали да играем с цяла групичка от герои, които да се борят срещу тиранията на един Тъмен господар. Голям е прехода към това да има само един пич, който да смазва същества в тъмниците.

Добре, какво се случва тогава, когато умре и няма кой да го излекува?

Във Fallen, нито героят, нито Злодеят могат а умрат по време на играта. Злодеят не поема рани, вместо това неговите същества го правят и често умират. Героят поема щети по бронята и в момента, в който тя се счупи, той получава случаен негативен ефект, който важи до края на играта. Този ефект може да е много съсипващ, но едва ли това ще се случи повече от два пъти за цялата игра.

В играта често се вземат бонуси и награди и понякога може да изглежда, че всеки си взема каквото на него му е изгодно, но не трябва да се забрави нещо – Това си е директна борба между двамата, така че всяко положително нещо на един от двамата е голям минус за другия.

Говори се за разширение, в което ще се добавят допълнителни герои, но не знам как това ще се отрази на играта, защото както е в момента – тя върши страхотна работа да има постоянно напрежение и усещане на това, сякаш другия се справя много по-добре от теб.

Следваща разлика…

Идеята

pic2386697

Споменах, че никой от двамата не може да умре по време на играта. С други думи – цялата игра представлява едно напомпване от страна на героя и едно пречене на Злодея героя да се напомпа с предмети и нива.

Играта започва с кратка история, която е свързана с определения Злодей, след което героя влиза в тъмницата му и преминава през три, избрани на случаен принцип, предизвикателства. След тях се случва голямата финална битка между двамата.

Всеки от злодеите си има собствени тестета с финални битки, тоест – винаги ще имате различно преживяване с тях.

Освен това, всеки играч притежава карти, които ще играе в процеса на играта. В зависимост от това дали е светло или тъмно в Тъмницата – картите ще бъдат по-евтини или по-скъпи за героя или злодея.

В страни се нареждат няколко карти. От мрак до много светло. В Процеса на играта ще става светло или тъмно и ще се отбелязва по този начин. Това не допринася кой знае колко за тематичността, но ако играчите са склонни към ролева игра, може и да бъде доста забавно.

Време е да стигнем до най-уникалното нещо в играта.

Елементът на книга-игра

pic2386699

Всеки Злодей има собствена история. Освен това, като обърнете плочката със Злодея, ще откриете началото на историята и два избора.

Злодеят чете и героят си избира. В зависимост от избора се чете продължението на мини историйката. Това определя началния сетъп. Което и да избере героя, за него ще има положителен и отрицателен ефект.

След това се стига до най-основното нещо в играта – Картите с истории!

Fallen пристига с 30 карти с истории (77 – ако имате кикстартър версията). Всяка игра, вие ще играете само с три, така че ето ви една голяма доза преиграваемост. Като казвам карти – имам предвид големи двустранни карти с много текст и избори.

Всяка карта представлява отделна независима мини история с начало и финал. Тези истории се случват по пътя ви към най-дъбоката част на тъмницата, където героят ще открие Злодея.

Злодеят чете началото на историята от картата. След това пред героя се поставя избор. След като героят направи своя избор, злодеят чете какво е последствието и се състои предизвикателство (след малко за това). След 4 такива избора историята завършва и в зависимост от трите възможни финала – героя получава 1,2 или 3 точки опит, а Злодея получава толкова опит, колкото карти с история са преминати до момента – 1,2 или 3.

Историите могат да бъдат всякакви – от спасяването на група приключенци, заклещени от влечуговидни същества, през избиване на култ от гоблини и демони до спасяване на душата на забравен принц. Не винаги ще има битки в тези истории, но винаги ще има предвизикателства.

pic2401201

Когато героят прави своя избор трябва да има предвид не само историята. Трябва да действа спрямо неговите предимства. Ако примерно е герой, който е добър на силови предизвикателства, логично е да търси предимно бой или нещо, което изисква сила.

Картите са невероятна част от играта. Текстът е написан отлично и въвлича в историята, макар и в доста от случаите, самите истории да са клишета. На мен това не ми пречи, стига тематичността да е запазена. Изборите са интересни и водят до различен изход от историята. Но… има и един друг момент, който може да се забележи. Както Ицо (BigBoxGeek) отбеляза, в тази игра се наблюдава нещо, което съществува и в доста от книгите игри. За мен това също е слабост. Когато правиш избор, не винаги е логичния избор. За да те изненадат, понякога авторите ти хвърлят неща, които не си очаквал, въпреки че си направил избор, точно защото искаш да очакваш нещо. В тази игра обаче това нещо може доста да навреди на героя, защото когато се хвърляш на предизвикателство, което според теб би трябвало да изисква ловкост, изведнъж се появява нещо, което го променя на силово…

Разбира се, това не се случва често, а и винаги можете сами да си правите карти с истории, стига да имате достатъчно време и въображение.

Ако сте играли ролеви игри като Злодеят, значи знаете колко време подготовка се изисква преди да се съберете с вашите приключнци. Трябва да прочетете или измислите дълбока история с всички възможни разклонения, трябва да подготвите гадове и капани и така нататък. Е, нищо не пречи и във Fallen да си измислите три карти с история и да ги вкарате в игра. Дори няма нужда да са карти, може да са написани на лист. И според мен, можете да ги направите още по-добре. Защото в играта, някои избори съединяват историите напред в самата карта. Ако решите, можете да измислите напълно дървовидна история. Да, отнема повече време, но е много по-вълнуващо и въвличащо. А и увеличава много преиграваемостта. Само че се увеличават  изборите и финалите стават твърде много. Наградите с опит трябва да са от 1 до 3, за да има баланс. Хм… само предлагам.

След като се минат трите истории се стига до финала. Както казах, всеки злодей разполага със свое тесте с финали. Играчите теглят карта от тестето и който спечели картата с помощта на предизвикателство си я запазва. Първият, който спечели три – печели играта.

Сега… към заровете!

Предизвикателствата

Fallen е игра, която се основава на история… и на мятане на зарове. Много мятане.

Всяка карта с истории има 4 предизвикателства. Всъщност, предизвикателствата са прости. Първо Злодеят мята зарове и брои колко символи с меч има, след това героят мята и трябва да хвърли повече мечове от злодея.

В играта има 4 вида зарове.

  • Два бели – героят винаги ги хвърля (няма празни страни, има символи за зареждане и рани, както и два меча)
  • Два черни – Злодеят винаги ги  хвърля (няма празни страни, има символи за зареждане и рани, както и два меча)
  • Сини – Имат две празни страни, останалите са само с по един меч
  • Червени – Имат една празни страна, но имат символи и страни с два меча.

pic2401199Преди да хвърля зарове, Злодеят избира кое от своите същества ще прати в това изпитание. Той има на разположение 4. Всяко същество му дава допълнителни зарове и евентуално някакво умение. Освен съществата, може да играе карти от ръката си за още зарове, за рерол и всякакви подобни действия.

След това играе героят. Той няма същества, но има предмети и оръжия, които може да използва. Само че трябва да внимава кога ги използва, защото повечето се ползват само веднъж за цяла карта с история. Тоест, за 4 предизвикателства. От друга страна, героят разполага с умения, които е вдигал благодарение на точките опит. Те му дават постоянни зарове и умения.

След като свърши предизвикателството, победителят получава 1 точка опит.

Ако има някаква предварително уговорена от историята награда, победителят, а в някои случаи и загубилият си я взема.

След това се теглят два токъна с награди и пръв избира победителят. На мястото на използвания токън се тегли нов и победения може да си избере от двата.

Наградите могат да бъдат различни – да се придвижи нивото на светлината, да си вземеш токън „късмет“ (служи за плащане на карти и умения), да си вземеш зареждане на свръх умението на героя, да си теглиш карта, да си теглиш супер карта (ако си Злодеят) или съкровище (ако си героят) или пък да нанесеш рана.

След като свърши историята, следва фаза, в която играчите си допълват токъни и карти и битката продължава със следващата карта или финалната битка.

В общи линии, това е принципът на игра. Не съм влизал в подробности за предметите от съкровищата, супер картите на злодея, които са много, ама много силни, но пък се намират рядко, както и за някои специфични правила. Горе-долу ви е ясно как се играе и какво е различното от останалите игри с тъмници. Преди да мина към заключението си обаче нека да кажа няколко думи за героите и злодеите.

Няколко думи за героите и злодеите

pic1723906

Fallen пристига с три героя и три Злодея. Ако имате кикстартър версията – 6 героя и 6 злодея.

Героите и Злодеите има няколко общи статистики:

Лимит на ръка от карти и свръх умение. Свръх умението може да се използва веднъж на предизвикателство ако е заредено. Зарежда се най-често с награди или иконки от зарове, но може и с някои специални карти. В повечето случаи, тези умения дават допълнителни сини зарове, но освен тях дават и някои други специфични за героя или злодея бонуси.

Героите имат няколко допълнителни икони. Всеки един от трите е добър в една от трите специалности – сила, ловкост или разум. Ако герой е добър в някое от трите – до символа има зар. Тоест – ако предизвикателството е от този тип, той ще получи допълнителен зар.

От другата страна на плочката с героя има история на персонажа и стартова екипировка.

Злодеите също имат на гърба на плочката история, даже и избор за продължение на историята, за който говорихме.

pic1663831

Той не вдига умения, но използва точките си опит, за да подобрява съществата си. В играта има три нива същества. Когато същество от определен вид умре, то просто се слага на дъното на тестето от съответното ниво и се тегли ново… и героят получава 1 точка опит. Когато се подобрява същество, трябва да се плати точки опит, колкото е нивото на новото същество и просто теглите нов гад от съответното ниво. Ако подобрите ранено същество, изчиствате раните, но… отново героят получава 1 точка опит. Това ще се случва често.

pic1663828

Освен тези неща, всеки герой и Злодей си има собствено тесте от 10 карти с действия, което ще използва заедно с още 10 от 20 общи за Злодея или героя карти с действия. Едните с другите се разбъркват и така добавяте още преиграваемост.

Това бяха няколкото думи за героите и злодеите. А сега към…

Заключение

Fallen е стабилна и изпипана игра. Всичко, което се опитва да направи го прави с изключителна детайлност и професионализъм. От страхотни илюстрации, до разнообразни и въвличащи мини истории. В играта има огромно количество авторски художествен текст и той е писан от хора, които знаят как се пише.

Играта носи чувството на книга игра и то на различна игра всеки път, щом седнете да играете. Поради простата идея с картите с истории, Fallen предразполага към създаване на собствени истории без допълнителни материали. Трябва ви само нещо за писане и вашето въображение.

Предизвикателствата са интересни и въпреки, че има доста нетематични неща в тях – като например защо само веднъж можеш да ползваш оръжието си или пък как точно се намесва Лича, когато героя е сам в стая с един единствен ковчег и се бори с духа на забравения принц… За последното, дизайнерът се е опитал да даде обяснение, но то е повърхностно и ненужно. Има доста абстрактни неща в тази игра, нека си го признаем. И въпреки това – картите с историята и многото атмосфера те карат да ги пренебрегнеш, докато си потопен в общата история.

Сега, в играта има много зарове и теглене на карти и токъни. Това води до един евентуален проблем. Fallen е игра, базирана на случайност. Изключително много зависите от тегленето на картите с история. Или поне героя. Злодеят почти винаги ще има някакви начини да повлияе на битката, понеже има цели 4 същества, но героят, в повечето случаи, е концентриран върху едно или две умения. Тоест, ако продължавате да теглите само карти с „разум“ предизвикателства, а героя е добър само на сила… еми, той няма да се справи много добре. При нас не само, че се е случвало, но даже същия герой се наложи да се бие във финални битки, които 90 процента бяха с  „разум“ предизвикателства.

Разбира се, за мен това не е проблем, защото Fallen е ролева игра с правила на настолна игра. За да усетите истинската й сила, трябва да се вживеете в атмосферата. Иначе играта губи чара си и се превръща в едно механично мятане на зарове и влияене на тези зарове. Дори самата книжка ви съветва да подходите по този начин.

О, да – книжката. Това е една от най-добрите книжки с правила, които съм срещал. Да, доста е дълга, но е пълна с изключително подробни, добре подредени правила – много картинки, много примери и е добре разграфена. Когато ми е трябвало правило съм го намирал за секунди. На гърба на книжката има изключително ясно обяснено как се играе всяко предизвикателство, а на предпоследната страница си има индекс. Чудно ми е защо някои компании продължават да отказват да слагат индекс в книжките си.

Освен това, книжката пристига и с две много готини неща. Първо – подробен съвет за това как да обясниш играта на нови хора и едно нещо, което го виждам за пръв път и намирам за изключително полезно. Ако не си играл играта отдавна и се връщаш към нея – какво ти трябва да си припомниш, за да започнеш бързо игра. Гениално!

Сега, няколко неща, които за съжаление ме отдалечават от тази игра.

Първо, това е игра за двама и още от тук секцията ми става чувствителна към кутията. Имам игри за двама, но не твърде много. Тях ги играя обикновено в края на вечерта, когато останем само двама или ако не сме успяли да организираме добра група за игра, или пък само със съпругата ми. Последно време не играем много с нея, а когато играем – гледаме да е нещо леко и кратко, което Fallen не е. За край на вечерта Fallen е абсурд, защото това е час и половина – два часа игра и в нея си има доста протеин, така че няма как да не е основната игра. Другият случай остава единствения вариант – Когато така се случи, че сме само двама… Играта ще се играе изключително рядко. Повтарям, това е лично мой проблем. Или както се казва – Това си е лично мое извращение.

Въпреки това, ако беше само това, бих задържал играта. Само че има и нещо друго. Аудиторията на Fallen е много конкретна. Тоест, за да я играя трябва да си намеря много конкретен човек, който би я играл с мен. Трябва да обича ролевите игри, да харесва късмета на заровете, евентуално да е фен на книгите игри, да няма нищо против стандартното мрачно фентъзи и най-вече – да е склонен да научи много правила, които са доста различни от нормална настолна игра. С други думи, трябва друг нърд като мен, с който да я играя. И то редовно.

Виждам как тази игра би спечелила от редовната игра. Да успееш да научиш героите, Злодеите, да знаеш как да експоатираш чудовищата… Да се научиш как да пречиш на противника. Всъщност повечето игри за двама са игри, които награждават повторната игра със същия играч. Fallen не е изключение.

Това рядко ще се случи у нас, но ако вие сте двама играчи, които обичате да си чупите главите с всякакви игри, ако обичате да се съревновавате и играете редовно само двамата, препоръчвам ви тази доста асимитрична игра.

Във всеки случай, виждам как оценката в BGG в момента е извънземна. Ще се повторя като кажа, че играта е наистина солидна, но в моя дом тя няма как да разкрие своя потенциал.

ПЛЮСОВЕ:

  • Иновативна механика, тип „книги-игри“
  • Асиметричен геймплей
  • Добро качество компоненти (с изключение на картите за пробита броня)
  • Предостатъчно специално изработени зарове
  • Огромна преиграваемост
  • Страхотна книжка с правила

МИНУСИ:

  • Изисква определена аудитория и много отдаденост
  • Огромно количество текст на английски
  • Само за двама

Ще остане ли в колекцията ми?

  • О, да!
  • Засега
  • Не
  • О, не!

Защо?

  • Продължава твърде дълго
  • Не играя игри за двама
  • Не е балансирана
  • Не мога да си намеря друг „нърд“, с който да я играя редовно

Източник на снимките: Boardgamegeek.com

Може да закупите играта от:Watchtower Games

Ако ви е харесала статията и като цяло нашия сайт, моля да ни подкрепите! А ние ще ви благодарим с подарък – игра! Дарение за сайта 

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*