сряда, юни 3, 2020
Заглавна страница » Настолни игри » Enchanters – Евро картова игра с безкрайна преиграваемост
Enchanters – Евро картова игра с безкрайна преиграваемост

Enchanters – Евро картова игра с безкрайна преиграваемост

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Това е стара игра, но разпространението й беше толкова апокрифно, че не много хора успяха да се доберат до успешния хит от Кикстартър.

Enchanters върви вече в комплект – базов Enchanters, Overlords Expansion и Odyssey Expansion – всеки от които вкарва не просто още от същото, но и напълно нови механики, които превръщат играта в чудото, което е в момента.

И като говорим за момента, причината да пиша това ревю сега е, че докато четете ревюто, кикстартърът на поредното разширение почти е приключил, така че имате само часове да се включите.

Ако държите на подробна информация и това ви носи някакво извратено удоволствие, може би ще ви е интересен факта, че оригиналната игра и разширенията й са на Gindi, а правата на играта и съответно новия кикстартър вече са под логото на Mythic Games, които по принцип са по-известни с големите им милионни игри с миниатюри. За да напомнят на хората това, в новото разширение можете да откриете кикстартър ексклузив – Mythic Deck.

Enchanters пристига с елементарна и далеч от претенциозна концепция с банална „Smash Up”–ова идея и дори тема. В този свят се сблъскват отново Ангели, Немъртви, Бандити, Пирати и още десетки поп културни и фентъзи фракции, от които всяка игра ще влизат само няколко.

Ако трябва да направя по-точно сравнение, Enchanters прилича повече на Unfair, отколкото на Smash Up, защото вие не управлявате своя конкретна фракция. Вместо това, в началото на играта се смесват няколко фракции и се образува общо тесте, което ще задвижи двигателите на цялата игра.

И за да направя последно сравнение между Enchanters и Smash Up ще кажа следното. Докато Smash Up става все по-тромава и недостъпна с всяко ново разширение, Enchanters в нито един момент не изменя структурата и галантността си. Вместо това, разликите в различните тестета са така балансирани, че винаги ще играете различни игри спрямо комбинациите, но няма да се натоварите с твърде много текст, странични механики и сложни галимации за следене.

От тук нататък потвърждавам, че Enchanters си е собствено животно с опитомен и мек характер, което може да преживява в дома на всеки, дори и този човек да не е виждал никога такива животни преди това.

С други думи – Enchanters е лека и бих могъл да кажа „семейна“ игра, стига да разбирате поне малко английски, защото въпреки че не е наблъскана с тонове текст по картите, то трябва да четете поне по някое изречение тук и там. Освен това, козметиката на играта е част от геймплей изживяването.

По време на играта вие ще събирате точно три купчинки от карти. Една от тях е с убитите чудовища, а другите две са вашите оръжия (или по-точно оръжие и магически предмет). Тези две „оръжия“ се комбинират тематично, като освен, че имената им съставят общо име на оръжието, също така дори тематичния им текст в ситни букви може да ви пресъздаде готина фентъзи поговорка.

Механиката е простичка. В началото на играта се смесват няколко фракции и ако искате да си направите по-кратък геймплей е добре да си изкарате поне 5 карти от всяко тесте.

След това тестето започва да бълва карти в нещо, което наричаме „пазар“. Когато е ваш ход вие имате избор от две неща – или да си починете и да вземете малко пари и живот или да вземете карта от пазара. Картите от пазара се плащат с пари, в зависимост от мястото им на самия пазар.

В общия случай картите са два вида – или оръжия или чудовища. Оръжията се наслагват едно над друго, като от закритото оръжие си показва само долната част. Всяка карта има долна и горна част. Обикновено уменията са в горната част и се закриват, когато върху картата сложите нова карта. Понякога обаче ще имате умения и в долната част, които ще си останат до края на играта. В повечето случаи това няма да са умения, а различни неща за точкуване. Примерно – по една точка за всяко чудовище.

За чудовищата от пазара отново трябва да платите пари, но освен това трябва да имате и нужната атака, за да ги победите. Ако успеете да ги биете си ги вземате в отделна купчинка, където отново ще трупате умения. Понякога чудовищата ще ви отвръщат и ще ви дават рани. Вие нямате конкретно количество живот. Просто всяка рана е минус точка в края на играта.

Освен това, всеки път щом получите десет рани ги заменяте за карта от тесте с рани. Тези карти намаляват малко минусите, но често ви дават негативен ефект, който трябва да спазвате, докато успеете да се отървете от тях.

Това съвсем не е всичко! В началото на играта ще изберете едно „село“ от огромна купчина от села и то ще ви дава насоченост за точки и различни бонуси, които да можете да използвате по време на играта. Всяко село ще ви насочва в различни стратегии.

Освен селото, ако желаете и имате разширението Overlords, силно ви препоръчвам да използвате Overlord карта отново от огромно тесте. Всеки Overlord влияе по различен начин на играта и отново дава бонуси, ако го биете. По принцип не е нужно изобщо да се занимавате с този Overlord, освен ако не играете мода за напреднали, който ви казва, че ако не го победите до края на играта – никой не печели.

Това пак не е всичко!

В разширението Odyssey има дори кооперативен мод, в който можете да използвате Overlord-овете като босове с живот и тесте с изкуствен интелект.

От всичко това, вероятно играта ви звучи като биткаджийска и едва ли бихте я предложили на приятелката си, която обича да дои крави и да разменя овце за жито в игрите си.

Наистина някои от тестетата предлагат директна конфронтация с другите играчи, но в общия случай, Enchanters е просто игра за събиране на комплекти, защото почти всички карти в играта дават някакви точки, а доста от тях пък превръща точки от конкретни комплекти и начини на игра.

Открихме, че някои от тестетета са силно засилени към точките, втори към парите, трети към конфронтацията, четвърти към лекуването и като цяло комбинацията от всички тези фракции правят играта безкрайно преиграваема.

В новото разширение, което аз вече бекнах, можете да откриете както шест нови фракции, овърлорди и села, така и нова механика с „Quest”-ове, която засилва още повече точкуванията.

Заключение

Enchanters е богата игра. Има толкова много компоненти и идеи (за драконите дори не говорих), че на теория би трябвало механиките й да работят изключително дървено. Факт е обаче, че геймплеят върви гладко, а правилата се обясняват за 5 минути. За да научите уменията на всяка от фракциите не е нужно повече от две минути, разделянето на тестетата става за секунди, а прибирането… е малко досадничко, но е търпимо. Един от пърковете на новото разширение е, че идва с голяма и разделена на сегменти кутия, която да прибира всичко като хората.

Enchanters е с доста клиширана фентъзи тематика и това може да ограничи аудиторията си, но ако гледаме чисто механиките, можем да наречем това бижу… картова евро игра…?  Тук вие си правите табло и двигател за точки, така че въпреки боя на гадове, всичко се свежда до оптимизация и тук-там мин-максване. Няма да ви заболи глава от тежки решения, но всяко едно действие ви придвижва напред и ви оставя задоволително чувство.

Препоръчвам с осем ръце играта и ако имате възможност, скачайте на кикстартъра. Заслужава си.

ПЛЮСОВЕ:

  • Отличен арт и компоненти
  • Лесни правила
  • Динамичен и достъпен геймплей
  • Пристрастяващи евро механики в иначе чисто картова игра
  • Безкрайна преиграемост

МИНУСИ:

  • Кутията не побира добре всичко, въпреки опитите си (но това се оправя с разширението в КС)
  • Темата би могла да отблъсне хора, които биха харесали механиките

Ако ви кефи как звучи това, хури-хури към кикстартъра

Enchanters: East Quest – Последни часове!

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*