събота, декември 5, 2020
Заглавна страница » Настолни игри » Charterstone – Достъпното Legacy
Charterstone – Достъпното Legacy

Charterstone – Достъпното Legacy

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

Преди година направих предположение, че игрите със сценарии и кампания ще бъдат модата за поне две години напред. Оказах се прав, защото Кикстартър не спира да се пръска от подобни заглавия.

Има известен парадокс в това, защото игрите с кампании изискват отдаване, а колкото повече игри излизат, толкова повече се намалява нивото на внимание на геймърите, преди да преминат на следваща игра.

За съжаление, аз също падам към тази група, макар и полу-професионално. Има толкова много игри, а толкова малко време.Все още не съм пробвал Pandemic: Legacy. Искам, но като знам колко време отнема, не бих се захванал. Gloomhaven стои на рафта от месеци и е само отворен и подреден в инсърт от Folded Space.

Разбирам компаниите, защото се опитват да хванат тренда на игра номер 1 в boardgamegeek. Как тогава да направиш игра, която хем да е с Legacy компания, хем да не ангажира чак толкова дълго една компания?

Stonemaier Games са открили начин. Компанията вече е огромно име в идустрията, което макар с малко игри се е наложило с качество на геймплей и компоненти.

Компаният ни представя Legacy продукт, към който можете да подходите по-смело, защото една игра трае около 40 минути (поне първите), а четенето на история е намалено до минимум.

Всъщност, първото нещо, което трябва да си избиете от главата е историята. В Charterstone няма история – или има бегла такава. Тук вие строите красиво селце с фейбук игричка стил арт и горе-долу светла стиймпънк атмосфера. По-скоро – всеки играч строи свое село, но може да използва и селата на другите са собствените си цели.

Charterstone е изцяло състезателна игра в стил „поставяне на работници“ и ако трябва да се определи тежест бих я нарекъл „Лека“, като прогресивно отива към „Средна“.

По време на вашия ход слагате работници по доста ограничени места и събирате точки в ограничени количества. Малко по малко обаче вие залепяте стикери по дъската и местата, както и възможностите стават все повече. Отварят се помощници и нови възможности от карти около дъската.

Играта пристига с огромно количество карти и стикери, менажирането на които обаче е болка. Тук често ще отваряте ново съдържание и тази част включва ровене из кутиите и четене от таблици, което рязко накъсва иначе бързия и динамичен геймплей.

Тук е моментът да спомена, че съм някъде на средата на кампанията. Един от играчите ни отпадна, но в Charterstone е заложена стабилна система за изкуствени играчи и като цяло – Drop In, Drop Out механизми.

Възможно е Charterstone да ви се стори скучна по време на първата игра. Дори и втората. Всичко, което ще правите е да вземате ресурси, с които да отключвате нови карти, които да ви дават още ресурси, с които да слагате още сгради. С други думи, играта малко насилено се вкарва мета цикъл. Гарантирам ви обаче, че тази фаза бързо свършва и възможностите за комбиниране на различни тактически и стратегически ходове се разширява скоростно. А и докато скучаете можете да се научите на всички особености по играта… които всъщност не са малко.

За простите правила, които на пръв поглед покриват играта, ще откриете, че има тук-там детайлни точки, които е твърде вероятно да пропуснете след едно прочитане на правилата и няколко залепяния на допълнителните правила след първите игри. След няколкото игри от компанията ми, все още усещам лек хаос в механичните неща, които трябва да извършвам от време на време, свързани с дребни детайли от играта. С други думи – Charterstone е хубава игра, но на моменти е твърде гримирана с неподходящи цветове, които могат да ви изложат пред приятелите ви.

Заключение

Charterstone е Legacy, но не може да се сравнява с другите гиганти в индустрията. Въпреки големите размери на кутията, играта е сравнително лека, а доколкото знам, дори и след изиграването на цялата компания, вие просто ще имате средно тежка игра с поставяне на работници. Правилата са лесни и въпреки някои дребни не толкова интуитивни детайли, концепцията се схваща лесно и се предава без проблем дори на мъгъли в игрите.

Една сесия на игра продължава около час- час и половина и не пречи да играете по две-три игри една след друга. Така може и до седмица да сте свършили кампанията.

Ако сте се изкефили до безобразие и искате да започнете отначало, можете. Обръщате дъската на другата страна и си купувате Recharge Pack, който ви дава всичко необходимо да пробвате да развиете селцето си по друг начин.

Играта не е агресивна, но носи своите нюанси на състезателен характер от типичните игри с поставяне на работници. Артът и атмосферата правят играта подходяща за семейства и особено бих я препоръчал за такава среда.

Тук история няма да откриете, но и без това имате достатъчно ровене на нови карти и стикери, че да прекъсвате с упражнение по четене.

В общи линии – смятам, че Charterstone е най-допустимата Legacy игра за хора, които не са готови да жертват ТВЪРДЕ много от сакралното си гейм време само за една игра. Преживяването ви няма да ви промени живота, нито ще го помните  дълго време, но мисля че си заслужава, като за стабилна, балансирана и стратегическа игра с поставяне на работници.

ПЛЮСОВЕ:

  • Красив и приятелски арт
  • Лесни и динамични правила
  • Бързи ходове и бърз цялостен геймплей
  • Отлична система за изкуствени играчи и Drop In, Drop Out механики
  • Ако преживеете първите игри ви чака огромно разнообразие от потенциал за стратегии
  • Можете да започнете от начало само с едно малко разширение

МИНУСИ

  • Трябва да изтърпите първата, може би и втората игра, защото бледнеят пред следващите ви изигравания
  • Няма история, която да ви изненадва
  • Неинтуитивни механики тук и там
  • Legacy е, все пак – съсипвате компоненти

Ако играта звучи като вашата чаша фемили стайл стиймпънк – можете да си я поръчате от сайта на нашите приятели от Time2Play.

Купи: Charterstone

 

Източнк на снимките: Boardgamegeek.com

 

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Собственик съм на кафене с настолни игри насочено към хората без опит в игрите. Стремя се да играя всички модерни и актуални настолни игри, но се опитвам да давам светлина основно на по-странните, по-отритнатите, по-апокрифните и тези игри, които рядко се появяват под прожекторите. Имам дългогодишен опит като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*