Site icon Big Box Gamers

Cacao – хитра и пристрастяваща настолна игра!

Abacusspiele са компания насочена към семейните геймъри и игрите им винаги са леки, без особена дълбочина и тема. Но понякога в тях има някакво странно пристрастяване.

Cacao е отново от този тип игри, който те грабва за онази част от мозъка, която след като изиграеш една игра иска още и още. Сякаш не ти е стигнала дозата, въпреки че се чувстваш пълен. Само че ние не обичаме просто да се храним, ние обичаме да преяждаме!

С други думи, Cacao ще ви даде стабилна доза преиграваемост, като ви залее с лек и задоволителен геймплей, който няма да ви натовари, но ще ви остави накрая с усмивка и желание за реванш… дори и да сте спечелили.

Cacao е игра, в която играчите влизат в ролята на племена, които развиват цивилизациите си като събират и продават какао за пари, копаят мини, владеят храмове и се опитват да не останат жадни.

Въпреки чудесните компоненти и приятни илюстрации, това е абстрактна игра за поставяне на плочки, в която играчите се опитват да нагласят оптимално своите плочки така,че да вземат колкото се може повече облаги и междувременно да блокират опонентите си.

Това може да звучи малко като Каркасон, и да, има елементи, които напомнят, но всъщност е тотално различна игра.

Механиката

Гениалността на Cacao е в това, че всъщност тя се основава на една единствена механика, която позволява безкрайно генериране на различни начини на събиране на точки.

Всеки играч държи идентични плочки пред себе си в собствения цвят. Разбърква ги с лицето надолу и тегли три.

Всяка плочка съдържа точно 4 работника, нарисувани върху нея. Само че в различна формация. Единият тип плочка е по 1 работник на четирите страни – 1-1-1-1, вторият тип е 2-1-1-0 и последният е 3-1-0-0. От последния вид има само две, а от другите по повече.

В центъра на масата има две други плочки с действия. А до тях – голям куп с плочки и две обърнати – пазара за плочки.

По време на своя ход, играчът слага една от плочките в ръка съседно до някоя от плочките на масата и след това изпълнява действието в зависимост от това колко работници има в съседство до съответното действие. Тоест – ако плочката е с какао, а вие сте сложили двама работника – ще вземете две какао.

Нямате право да слагате ваша плочка съседна до друга плочка с работници (ваша или на опонент). Плочка с действия не може да се слага до друга плочка с действие. Тоест, картата ще се образува в едно шахматно поле от плочки с работници и плочки с действия.

Компоненти на един играч

 

След като сложите плочката си, ако се образува празно поле между една плочка с работник и друга, то тя се попълва с някоя плочка от пазара. Това е единствения начин да слагате плочки от пазара. Спокойно, това ще се случва почти всеки ход и картата обикновено се превръща в своеобразен правоъгълник, въпреки, че сме имали игри, в които вида на картата е някаква странна фигура, която заема по-голямата част от масата.

Всеки играч има свое кръгло табло. Върху него има ограничено място за какао и токъни „Слънце“. Освен това и едно каркасонено човече, което носи вода на работниците – водоноската.

Споменах, че тази механика позволява безгранични възможности за точки.

Ето и какво имам предвид. Както е в момента, играта има няколко вида плочки с действие, всяка носи свой собствен начин за ночене на точки. С други думи, нищо не пречи да се добавят още много видове такива плочки, с които да можеш да заместваш стандартните в началото на играта. Разбира се, не и да ги добавиш, защото това само ще удължи играта. Но… това е Abacusspiele и те нямат особения навик да правят разширения, с малки изключения. Както и да е, всичко, което е в кутията е достатъчно, така или иначе. И без това инсърта е построен специално за сегашните компоненти.

Да се върнем на плочките действия. Те са следните.

Различни видове плочки

В играта има ограничено количество плочки с действия и е добре да знаете и следите кои са излезли и кои остават. За щастие, това става по-лесно от колкото бихте си помислили, тъй като имате лист с тях на удобно място, а и самите плочки не са много. Това е общото с Каркасон – броенето на плочки. Честно казано, в Каркасон никога не съм го правил и това ми беше най-дразнещата част. Ако не го правиш, а някой друг го прави, то е почти сигурно, че той ще спечели. Така и не мога да призная Каркасон за състезателна игра. Това би трябвало да е малка игричка, в която се правят замъци и пътища, за да е хубавко. Твърде много се изроди… Както и да е. Лично отклонение… Да се върнем на по-добрата игра!

Щом всички играчи са сложили и последната си плочка играта завършва и се броят парите. Всъщност парите са точки, те не служат за нищо друго.

Кутията на играта побира всичко и изглежда дори тематично, като какаото го събирате в място с формата на какао… но… така или иначе трябва да извадите всичко, щом играете играта.

А и има много разстояние между компонентите и капака, така че щом обърнете кутията нагоре, всичко ще се разпилее. Това не е точно оплакване, защото винаги просто мога да махна инсърта и да сложа всичко в торбички… но засега ми е тъжно да го правя.

Примерна игра

Заключение

Това е страхотна игра, която на пръв поглед изглежда като нещо, което не би трябвало да е нещо особено. Дори и като пиша за нея не звучи като нещо особено, но простотата и изчистения геймплей, гладките ходове и интуитивни решения я правят безспорен победител за моята секция. Според мен, играта дори може да се използва за филър игра. На кутията пише 45 минути, но една игра от опитни играчи спокойно може да се изиграе и за половин час. Броят на играчите не забавя играта, тъй като с повече играчи се вадят от играта някои плочки. Въпреки това, има разлика с различната бройка играчи. Засега съм играл предимно с трима и веднъж с четирима. Оказа се, че с 4 човека застрояването е много по-ценно, тъй като купчината с действията свършва много по-бързо. Това означава, че борбата за токъните „Слънце“ ще е от изключително значние. Във всичките ми игри с трима обаче, възможността за застрояване не се отдаваше твърде много. Предполагам, че с двама играчи играта ще е брутална и тогава битката за храмовете ще е най-сериозна, защото всяка точка, която ще вземате ще е точка, която противника ви губи.

Cacao впечатлява със свежест и оригиналност във властвания от Carcassonne повече от десетилетие Tile Placement жанр. – BigBoxGeek

Едно нещо установих – в Cacao няма надделяваща стратегия. Печелил съм игра с почти никаква вода, печелил съм игра с почти никакви храмове, а в последната ни игра, един от играчите спечели с почти никаква продажба на какао.

Не е задължително да хванете едно нещо и да карате само по него. Ако само се опитвате да контролирате храмовете, това няма да ви е достатъчно. Така или иначе е добре да мръднете поне малко водоноската, колкото да не сте  „-10“ точки на финала. Все пак играта се печели с 50-60 точки, така че „-10“ е опустошително.

Да, в играта няма дълбоки стратегически решения, но тактическото позициониране за този и за няколко бъдещи ходове, краткото време за игра, бързите ходове и простите правила правят играта подходяща както за семейна обстановка, така и за геймъри.

О, и като говорим за правила – не направихме нито една грешка в правилата в първата ни игра. Това не е чудо, това е знак за добре написана книжка и логични и динамични правила.

ПЛЮСОВЕ:

МИНУСИ:

 Ще остане ли в колекцията ми?

Защо?

Източник на снимките: Boardgamegeek.com

Можете да закупите играта, като кликнете на бутона отдолу.

Amazon.de

Exit mobile version