Site icon Big Box Gamers

Boomerang – 28 карти с изненадваща дълбочина.

Драфтинг игрите не са най-голямата ми страст, но последно време започват да ми влизат под кожата. След гениалното разширение на 7 wonders – Armada, пробата на Bunny Kingdom и първия ми сблъсък със Sushi Go Party, започвам да схващам огромния диапазон от възможности в тази механика, както откъм разнообразие, така и от към вълнение.

За тези, които не са запознати с това какво е „драфтинг“, принципът е следния: Всеки играч има ръка от карти. Избира си една карта от тази ръка и я сваля с лицето надолу пред него. След това взема останалите карти от ръката си и ги подава на играчът до него. Картите с лицето надолу се обръщат, след което всеки взема подадените от съседните играчи карти и повтаря процедурата, докато всички карти свършат.

Boomerang взема тази класическа механика и добавя към нея така популярното за 2018-та – писане върху хартийка с различни таблици, залепено за класическите Roll and Write игри.

В случая няма зарове, така че вместо Roll and Write, можем да наречем Boomerang Draft and Write.

Тематично, вие сте туристи в Австралия и обикаляте… за точки.

Темата няма никакво значение, което важи за повечето драфтинг игри. Това се дължи на чисто механичния принцип на този тип игри, който трудно може да бъде оправдан с някакъв сюжет.

Aко мога да сравня Бумеранг с някоя друга драфтинг игра, това може би била Sushi go, по простата причина, че и двете игри са изчистени от допълнителни месни механики. Тук всичко, което трябва да направите е да сложите по 7 карти (при четири човека) пред себе си, които се комбинират по определен начин за точки, които пък да впишете в листчето пред вас по различни критерии.

След това повтаряте упражнението още четири пъти и смятате финални точки.

Балансът в играта е гарантиран, защото във всяко разиграване влизат абсолютно всички карти. Математиците от вас вероятно вече са сметнали, че в тази малка кутийка има само 28 карти!

Да, Boomerang е игра с 28 карти, четири моливчета и купища хартийки, върху които да пишете. Играта е минималистична, но с изненадваща дълбочина и взаимодействие, което е типично за дизайнера Scott Almes и неговите Tiny Epic игри (на които не съм най-големия фен).

Картите в Boomerang са пълни със символи, които са значими за различните стратегии, които бихте искали да поемате всеки рунд.

Нека анализираме листчето, което виждате пред вас.

Най-очевидното нещо е картата на Австралия и различните зони оцветени в различни цветове. Всяка карта принадлежи към определен цвят и има уникална буква. Когато изиграете карта пред себе си, вие задрасквате буквата. Първият, който завърши определена цветова зона (ала Бинго), взема бонус от зоната. Освен това всяка буква дава по една точка.

В началото на играта вие редовно ще попълвате буквите, но рунд след рунд ще започнете да виждате едни и същи карти, които вече сте попълнили. Такива карти обективно бихте искали да разкарате. Освен…

Ако не ги пазите за символите с растения. Тези символи дават директно точки. От 1 до цели 5. В края на рунда събирате тези точки и си ги записвате в съответната графа. Проблемът идва от това, че ако следващия рунд не направите повече точки от предния, тогава ще запишете нула. Което пък значи, че третият рунд ще се сравнявате с нула. Тази механика не е оригинална и сме я виждали в редица Roll and Write, но работи и е съвсем валидно да си събирате карти с растения. Понякога обаче картите няма да имат растения изобщо. Тогава защо да ги вземате??

Заради символите с животни, разбира се. Сред картите има няколко вида животни, като целта ви е да бъдете мачмейкър и да събирате двойки. За всяка събрана еднаква двойка печелите съответните точки, написани на животните. Някои животни дават малко точки, но се срещат често, докато крокодилите дават цели 9! Проблемът е, че в тестето само два крокодила! В такъв случай може би е добре още първата ви карта да е с крокодил, защото така има шанс вече да си ви подали втория крокодил, преди да са имали възможност да ви „хейт драфтят“.  Но пък цифрата на картата с крокодил може да е твърде голяма и не е добре да я използвате за първа карта. ,

Какви са пък сега тия цифри!? Време е да ви обясня за бумеранг механиката, от която идва и заглавието на играта.

Казах, че всяка карта се поставя с лицето на горе пред вас. Излъгах. Всъщност първата карта, която ще сложите на масата ще си остане с лицето надолу. Тя е вашата малка тайна. Там може да има кенгуру, коала, какаду, някаква друга странна австралийска гад с К и какво, по-дяволите, е дървесно кенгуру?! Както и да е, отплеснах се. Няма да ходя в Австралия.

Идеята на първата карта е, че тя е тясно зависима от последната, която ще дойде при вас на случаен принцип. Целта ви е първата ви карта да е с еднакво или по-ниско число от последната. Ако успеете да постигнете този връх на случайността (понеже последната ви карта не се избира, а просто ви подават остатъка), тогава отбелязвате точките на първата ви карта, които обикновено ще са 2-3, но може и по някаква случайност да мушнете 6-7, което все още очаквам да видя.

Това е единственото нещо, което не харесвам в играта, тъй като тази случайна механика всъщност решава равните в играта. Ще се изненадате в игра, която се печели с над 120 точки, колко често може да се окажете с еднакъв брой точки. Хубавото е, че бумеранговите точки не са кой знае колко. Лично аз винаги ги пренебрегвам и за всички си игри съм имал общо точно 2 точки от там, а почти винаги съм я печелил. Да, казах всичко това, за да се изгъзарея пред вас… понеже най-гъзарските от всички точки идват от най-трудния и рискован начин за печелене на точки (да си имам прехода).

Картите имат още един символ – активности. Вашата цел е да събирате еднакви активности. Колкото повече еднакви активности имате, толкова по-масивни точки ще отбележите. Тук трябва много добре да следите дали останалите играчи събират същите символи, тъй като ако не съберете поне четири активности от един вид, не си струва изобщо да се стараете.

Ако решите да отбележите точки за активност в края на рунда, вие  се ограбвате от възможността да отбележите същата активност следващия път. От друга страна, имате пет рунда и четири активности, така че има известна доза „push your luck”, за да изберете в кой рунд няма да гоните активностите.

Пф… пак се отплеснах в правила. Предполагам това се дължи на чисто механичния характер на играта.

Заключение

Boomerang е отлична малка игра, която се изиграва за 20-30 минути. Тя няма да ви натовари, нито ще ви остави безлични. Тя ви ангажира през цялото време в малкото ви табло, но ако следите останалите играчи, ще имате достатъчно възможности да им разбиете плановете с класическо отнемане на точната карта, която те чакат.

Артът по картите е окей. Не е нещо велико, но е функционален. Символите са ясни и няма да имате нито един въпрос, веднъж щом сте прочели правилата. Геймплеят е динамичен и интуитивен, което го прави подходящ и за нови хора в хобито.

Това не значи, че геймърите няма да открият нещо тук. Напротив – за мен това е един от най-добрите филъри, които съм играл последните няколко месеца.

Имам два негатива, свързани с играта. Първо – задължително трябва да сложите протектори на картите. Те често се плъзгат по масата, бъркат се и се раздават, а качеството им по ръбовете не е отлично. Добрата новина е, че са само 28, така че все ще можете да намерите някакво евтино решение.

Вторият ми негатив е свързан с преиграваемостта. Да, играта е прекрасна и бих я играл отново и отново, но поради ограничения си компонентен характер, мисля, че след десетина разигравания би било редно да й дадете малко почивка, може би месец, преди да посегнете пак към нея, за да не ви омръзне. Това се случи с мен със 7 wonders преди години (когато играта нямаше разширения), заради което реших да я продам. Но ето, години по-късно, аз отново я имам в колекцията и постъпвам мъдро – играя я от време на време, за да не се получи същото.

ПЛЮСОВЕ:

МИНУСИ:

Ако ви харесва как звучи това малко джобно сладко нещо, можете да си го поръчате от магазина на нашите партньори от Time2Play.

Exit mobile version