събота, февруари 24, 2018
Заглавна страница » Настолни игри » Alien Artifacts – 4х игра с карти?
Alien Artifacts – 4х игра с карти?

Alien Artifacts – 4х игра с карти?

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Преди години Portal Games създадоха една от най-добрите игри за мен – Robinson Crusoe. Компанията е отговорна и за редица други страхотни игри. Стигна се до момент, в който каквото и да излезе от Portal Games се очакваше да е хит. Последните една-две години обаче компанията леко криволичи с противоречиви заглавия. Никое от тях не обра големи негативи, освен може би Rattle Battle Grab the Loot, но определено ревютата за тях страняха в големи крайности. Дори една от най-очакваните игри First Martians не направи толкова голям взрив, колкото се очакваше.

С други думи, подходих със скрит ентусиазъм към Alien Artifacts. Играта звучи добре, изглежда добре, надявах се да е добра… но с Portal последно време не се знае.

Alien Artifacts се презентира като картова 4х игра, което още тук трябва да ви забие предупредителна камбана на претенция. И претенцията е голяма, наистина. В книжката, а и по геймплей елементи цялото 4х определение плъзва като сериозен лайт мотив до такова ниво, че сякаш искат да ви го набият в главата и вие да наречете така играта. Хора, това НЕ Е 4х игра. Не е.

Това, което е Alien Artifacts е една от най-чистите форми на игра за изграждане на двигател, която съм срещал. Казвам „чиста“, защото всичко, което ще правите в играта е да градите машина, която да ви произвежда точки с всяка следваща карта. Градите до такава степен, че ще усещате цялото ви преживяване като едно завъртане на мантинела. В началото е трудно, но постепенно мантинелата се върти почти сама. До моментът, в който самолетът излети. За жалост, вие не сте на този самолет – вие сте човекът, който е успял да го запали ръчно.

Това не е задължително лошо нещо. Ако се възприемете като механик, ще откриете задоволителни решения за оптимизация на собствената машина. Хубавото е, че тук не говорим за мин-максване на числа. Решенията обикновено са по-прости и по-предвидими.

Конструкцията на играта наподобява 51 State и Imperial Settlers, и ако не сте прочели нещичко за Alien Artifacts бихте си помислили, че тя е просто новата от поредицата. Ами. Не е.

AA е напълно независима игра, в която вие изграждате флота, откривате планети, източвате ги и развивате технологии. Сещате ли се? Като 4х. Ама не.

Колкото и да ми тръбят издателите и други ревюъри, темата не се усеща. Това е чиста механична игра, в която ще купувате един от три вида карти с една валута и ще задействате тези карти с други валути, в зависимост от картите.

Всяка карта в играта е двустранна. От едната страна дава действие, което ще помогне на двигателя ви, като прави конкретни цени по-евтини или ви дава бонуси за определени стратегии. От другата страна картата ви дава начин да печелите точки. Трите вида карти (кораби, технологии и планети) дават точки по различен начин.

Корабите дават точки от нападения, технологиите от комплекти карти, а планетите от произвеждане на ресурси.

Като всяка игра за строене на табло пред вас, и тук няма да откриете кой знае какво взаимодействие между играчите. Дори и да ви отмъкнат карта, която сте искали, вероятно ще намерите копие малко по-надолу в тестето.

Единствено нападенията се броят за директна конфронтация, но за мен те стоят като странна кръпка, оправдаваща военен конфликт. А и се основават предимно на шанс…

И стигам до един от големите проблеми на играта. В Alien Artifacts всичко се върти около голямо тесте с ресурси. Всеки ход теглите от там и се надявате да се паднат ресурсите, от които имате нужда за вашите карти. Дори и да сте си направили план за следващия ход, ако не ви дойдат нужните ресурси, просто ще трябва да чакате.

Да, в играта имате само едно действие на ход, но с допълнителните карти, действията могат да се увеличат още много пъти. С други думи, понякога едно просто действие може да отнеме и повече от пет минути. А когато дойде вашия ход, вие просто нямате ресурси. И това може да се проточи.

Другият проблем обаче е много по-голям. Поне за мен. За много хора може и да не е проблем изобщо. В началото споменах, че вие можете да си изберете път и да го следвате цяла игра без да ви спрат. Да, наистина можете, и то без почти никакви дивиации. Всичко се опира до въпрос на време. Тоест, понякога ще ви идват ресурсите, понякога ще чакате. Но ако познавате добре играта и картите (а трябва, за да сте добър в нея), то нищо не ви пречи на теория всеки път да играете по абсолютно един и същи начин. С други думи, вълнение от изборите по време на игра няма кой знае какво, защото вие ще си начертаете всичко в началото на играта.

НО! Едно голямо но! В AA има десетки и десетки възможни стратегии и комбинации между картите, така че разкриването на различните пътища към победа ще ви отнеме доста преигравания. Да, картите са малко, но синергията между тях е феноменална. Според мен, балансът в играта е отличен, въпреки че доста от картите са ситуационни. Номерът тук е да намериш хомогенният и плавен път, който по автоматизиран начин ще ви заведе до победата.

Заключение

Alien Artifacts е особена игра. Не го казвам в лош смисъл, защото играта е балансирана и механично изчистена до идеал, който отговаря на сто процента на намерението на дизайнера.

Аз очаквах друго – очаквах игра с двигател, която да ми позволява по индивидуален път да стигна до оригинален начин за победа. И AA предоставя това… но по заобиколен начин. Като казвам заобиколен, имам предвид онези филми, в които духът изпълнява желанията на търкащите лампата буквално.

Да, получавате двигател, но нищо друго освен двигател. Да, получавате многобройни стратегии, но стратегиите се усещат като безкраен грайнд и циклеж. Да, ходовете на теория са бързи, защото имате само по едно действие, но на практика може да имате много бонус действия.

Да, интересно е всеки път да пробват нови и нови стратегии, играта не предоставя нужният заряд, който да ме задържи инвестиран за дълго време.

И в този смисъл – играта е… стабилна. Основно за двама или максимум трима играчи, но ако сте запознати с механиките вече ви е станало ясно, че игра без особено взаимодействие няма нужда да се играе с повече от трима.

Може и да ме обвините, че не съм навлязъл в дълбочина в играта, но истината е, че дълбочината се изчерпва в момента, в който си изберете стратегията си и се превърнете в кон капаци в следващия час и половина.

ПЛЮСОВЕ:

  • Отличен арт
  • Лесни правила
  • Безброй стратегии

МИНУСИ:

  • Огромно количество шанс
  • Веднъж избрали стратегия, ходовите ви се автоматизират
  • И не, това не е 4Х

Играта можете да откриете в магазина на нашите партньори от Pikko Games.

Купи: Alien Artifacts

Източник на снимките: Boardgamegeek.com

Магазинът, в който се тества.

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и две деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.