четвъртък, ноември 21, 2019
Заглавна страница » Настолни игри » A Thief’s Fortune – Трето поколение драфтинг игра
A Thief’s Fortune – Трето поколение драфтинг игра

A Thief’s Fortune – Трето поколение драфтинг игра

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри.Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца.От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.
Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Latest posts by Деян Георгиев 'BigBoxGamer' (see all)

Първата игра, която разби мита, че 7 Wonders е непобедима в драфтинг механиките си беше Among the Stars на Artipia Games. Аз така и не успях да се впечатля, но космическата тематика никога не ми е била на сърце. Аз съм по-скоро… традиционалист. Обичам си фермерството. Затова Fields of Green беше далеч по-добра, поне за мен. Освен тематично, обаче Fields of Green добави и механики, които вкараха повече месце в иначе вече умиращата Among the Star.

Въпреки че има някаква любов към „Полята от Зелено“, играта също се снабди с критики от разни ревюъри. Основният проблем беше, че тромавее.

A Thief’s Fortune е третото поколение Artipia драфтинг игра, която слуша своите потребители – добавя ниво на сложност, което да задържи по-дълго интереса, но от друга страна обира излишните килца механики.

Тематично, играта влиза в дебрите на фентъзито от близкия изток – в света на Принца на Персия и 1001 нощ, но без да бъде конкрекна и без да се налага да плаща интелектуални права.

Всъщност, играта стига по-далеч в атмосферата си и вкарва шантав туист, който да ви запали отдалеч.

Тук вие сте крадци, които при опита си да отмъкнат съкровищата на двореца, откривате мистичен пясъчен часовник, който ви позволява да манипулирате времето и пространството. Да, да – като във видео играта.

Всъщност, всичко това е оправдание, залепено за играта, което служи да опише иновативната механика с трите различни табла, които всеки играч трябва да манипулира пред себе си – минало, сегашно време и бъдеще.

Миналото се изразява в купчината карти, които са използвани от вас и които в края на играта ще ви дадат точки. Не бързайте да ги отписвате по време на геймплея си, защото някои от тези карти може и да се завърнат обратно с ефекти.

Бъдещето са всички карти, които вие планирате, че ще дойдат в сегашното време. Всъщност, винаги когато играете карти, те отиват във вашето бъдеще. Единственият начин да ги вкарате в игра е да изпълните условията на тези карти. Условието на всяка карта е просто – когато карта с бъдеще влезе в игра, тя получава определени ресурси. В началото на всеки рунд, играчите имат право да дърпат конкретен брой ресурси от картите си с бъдеще. Когато карта остане без ресурс, тя мигновено влиза в игра. Трябва да внимавате обаче, защото когато карта влезе в игра, тя може да избута друга карта от сегашното време – в миналото. Освен това доста от ефектите на картите ви позволяват да дърпате допълнително ресурси, което значи, че с комбинация от действия, вие можете да правите дълги и внушителни ходове, замесващи едновременно бъдещето, сегашното време и миналото.

Тежко е да се бъркаш с времето и пространството.

Сегашното време – това е основата на играта. Всеки има три реда от максимум 4 карти на ред в сегашното време – Локации, Персонажи и Случки (евенти). Ако някой от тези редове ви е пълен и вземете, че си дръпнете карта от бъдещето от този вид, най-лявата ви карта от съответното място ще бъде избутана в миналото.

Това често е хубаво, защото картите имат определени точки, които бихте искали да вземете.

Локациите са пасивни умения, които се случват при определени условия – те са зъбните колела на вашия двигател от комбинации. Без подходящи локации, машината не би ви сработила добре.

Персонажите са основата пък на възможностите. Когато е ваш ход, по подобие на Terraforming Mars, вие имате право на 1 или 2 действия… или да пасувате. Понякога е добре да изчакате, понякога е добре да побързате. Всеки персонаж може да се активира веднъж на рунд, но всяка активация може да задейства верига от бонус действия, благодарение на локациите и ресурсите, които дърпате от бъдещето.

Случките са еднократни и когато ги използвате те веднага отиват в миналото. Не носят точки в края на играта, но могат да ви донесат солидни такива по време на самата игра.

В Thief’s Fortune има няколко вида ресурси, но може би най-важните два от тях са времето и неприятелите. С времето можете да купувате други ресурси, но и се ползва за най-различни действия. Като цяло – времето е най-добрият ви приятел.

Неприятелите са гадните копилета, които ще ви раздават шамари в края на всеки ход и на теория са доста неприятни, но ще осъзнаете, че голяма част от картите ви зависят от менажиране на определено количество гадняри (всъщност не е много ясно дали са гадняри, при положение, че вие сте гаднярите в тая история). Понякога искате да имате повече гадняри, за да активирате нещо, понякога искате да имате малко.

Много от действията предизвикват верижна реакция от събиране, харчене на ресурси, взаимодействие с определен вид карти и дори бръмбазикване с другите играчи. Всичко зависи от това какви карти ще имате след началната фаза във всеки рунд – драфтването.

Ако сте запознати с игри като 7 wonders и другите, които вече споменах, то знаете схемата – избирате една карта от ръката си и давате останалите на съседите. Тук е подходено малко по-различно. Избирате една карта, да, но след това не подавате останалите карти на съседа, а само две! Това ви позволява на значително по-голям контрол, относно стратегията ви този ход.

И понеже заговорих за стратегия, преди да финализирам ревюто ще спомена някои неща, за които ще помрънкам.

Първо – играта е изключително ситуационна. Да, да – имате контрол върху драфтинга, но фактът, че можете да си запазите повече карти от началната ръка означава още едно нещо – ако сте изтеглили кофти ръка, вероятно ще си останете с кофти ръка. Ако сте изтеглили точната ръка, вероятно ще си запазите хубавите неща.

Осъзнавам, че е по-добре от това просто да теглите рандъм карти, но открихме, че самите карти не са особено добре балансирани. Някои изглеждат в пъти по-добри от други.

Пример – картите, които ви позволяват да дърпате ресурси от бъдещето си изглеждат като най-добрите карти, защото в 90 процента от случаите ви ще бъдат полезни. Винаги е добре да вкарвате повече карти, освен ако не се притеснявате, че ще избутате някоя важна за вас такава, но това едва ли ще се случи преди средата на играта.

От друга страна има карти, които изискват твърде конкретни неща, за да се изпълнят – да имате определени вид персонажи или пък определена бройка неприятели.

Второто ми мрънкане, което е свързано с първото е, че икономиката не ми се струва твърде оптимална. Това е предимно мое предпочитание, тъй като обичам игри, в които ми е трудно да се сдобивам с ресурси, за да се чудя откъде да ги вземам, вместо постоянно да съм залят от тях и да не знам какво да ги правя.

Вие всеки ход ще вземате ресурси, а някои от уменията ви ще ви дават дори още. За съжаление открих, че не толкова много карти ви изискват ресурси. Или ако изискват – то е отплата е малко точки, за малко ресурси. Каква полза, че имате 10 меча, ако можете да ползвате по два на рунд.

Заключение

A Thief‘s Fortune е иновативна драфтинг игра, в която използва темата си функционално. Тук таймингът е всичко.   Усещането е, че играете игра от ранга на Among the Stars и Fileds of Green, като тежестта е по-скоро по средата. Ако трябва да сравнявам трите игри – мисля, че тази е най-добрата. Комбинациите от карти могат да избухнат в задоволителни ходове, а изграждането на двигател работи отлично, поне за няколко хода.

Играта е по-скоро тактическа, защото уменията на картите са обрани. Няма да имате една карта, около която да въртите всичко. Тук по-скоро ще имате комбинация от три-четири карти, които ще се опитате да сработите добре с комбинация от това, което ви дойде в началото на хода.

Ако имате възможност да следвате един конкретен път от началото до края, това по-скоро би било късмет. Тук вие трябва да нагласяте ходовете си спрямо ръката и понякога спрямо играта на останалите.

Дължината на играта е около час и въпреки че е драфтинг игра, бих ви препоръчал да играете с по-малко играчи. С трима е отлично, но си мисля, че и с двама би била чудесна (не съм я пробвал с двама). Това е голям плюс, защото знаем, че малко драфтинг игри работят балансирано с двама.

За мен има известен проблем с баланса на икономиката и пренасищането с излишни ресурси, но ако обичате да дишате по-спокойно, може би вие ще го харесате повече.

Артът и компонентите са добри, презентацията и темата са добри, геймплеят е добър, макар и доста ситуационен на моменти. Значи какво – играта е добра. Не е велика. Но е добра. Ако се кефите на такъв тип драфтинг игра – и вие ще я откриете за добра.

ПЛЮСОВЕ:

  • Оригинална тема
  • Тематични и оригинални механики
  • Иновативен драфт система с добавяне само на едно правило
  • Различни пътища към победа
  • Работи добре с малък брой играчи

МИНУСИ:

  • Картите не са добре балансирани
  • Играта може да бъде доста ситуационна
  • Компонентите биха могли да се съберат в ¼ от кутията, в която пристигат

 

За Деян Георгиев 'BigBoxGamer'

Деян Георгиев 'BigBoxGamer'
Името ми е Деян. Считам се за вярващ християнин и като такъв очевидно държа на някаква ценностна система, но освен това и на хората. Хората, според мен са центъра при играенето на настолни игри. Вярвам в семейните ценности и често погледът ми над игрите е завъртян по този начин, тъй като самият аз съм семеен с прекрасна съпруга и три деца. От години работя като сценарист в телевизията, предимно на комедийни предавания и затова от време на време пускам неуместен и несъдържателен хумор, който понякога е толкова тъп, че са налага да го обяснявам.

Отговори

Няма да публикуваме електронната ти поща. Задължителните полета са маркирани *

*